کاشت مو در زنان

کاشت مو در زنان | آشنایی با روش های درمانی

کاشت مو در زنان یک ایده درمانی برای بانوانی است که در اثر ریزش مو با موهای کم پشتی مواجه هستند. برای بانوانی که داشتن موهای پرپشت و بلند یک عامل تاثیرگذار در زیبایی است، از دست دادن موی یک واقعیت نگران‌کننده است. واقعیتی که گاهاً تحت تأثیر عوامل متعددی ایجاد می‌شود و باعث خواهد شد تا برخی از بانوان مقدار وسیعی از موهای خود را از دست بدهند.

برای بانوانی که موهای کم پشتی دارند و یا به مقدار قابل توجه در حال از دست دادن موهای خود هستند، کاشت موی زنان یک توصیه مطلوب است. بسیاری از خانم‌ها از این ایده‌ی درمانی استقبال می‌کنند؛ اما کاشت موی زنان هم به مانند هر جریان پزشکی دیگری تحت تاثیر عواملی قرار دارد. نکاتی که ریشه در دلیل ریزش موی بانوان خواهد داشت.

بهتر است برای آنکه کاشت موی بانوان با موفقیت همراه باشد، دلایل ریزش موی بانوان بررسی شود؛ چرا که لازم است تا قبل از هر اقدامی در کاشت موی زنان، دلیل ریزش مو را مرتفع سازیم.

کاشت موی زنان
کاشت موی زنان

احساس نیاز به کاشت مو در بانوان و  علل ریزش موی بانوان چیست؟

بانوان نیز مانند آقایان با ریزش مو مواجه هستند. البته این ریزش مو به مقدار آنچه در آقایان مشاهده می‌شود، پدیده فراگیر و یا پررنگی نیست؛ اما به هر صورت می‌تواند برای یک بانو زمینه نگران‌کننده‌ای باشد. برای علت ریزش موی بانوان می‌توان دو جریان طبیعی و غیرطبیعی را مطرح کرد.

لیماکاشت ابرو (8)
لیماکاشت ابرو

دلایل طبیعی در ریزش موی بانوان

دلایل طبیعی زیادی در ریزش موی بانوان نقش دارند. دلایلی که بر اثر یک جریان طبیعی در بدن زنان ظاهر شده و غالباً کنترل آن در اختیار افراد قرار ندارد. در این حالت، گاهاً پرداختن به کاشت موی زنان همراه با چالش‌های دشواری خواهد شد. این عوامل را می‌توان در موارد زیر دسته بندی نمود.

  • افزایش سن که باعث ضعف قوای جسمانی شده و در نهایت منجر به تحلیل ریشه‌های مو خواهد شد.
  • رفتارهای وراثتی که ریشه در ژنتیک افراد دارد. در این حالت با افرادی مواجه هستیم که ریزش مو یک امر رایج در نزد اعضای خانواده وی می‌باشد.
  • اختلالات هورمونی مانند افزایش هورمون‌های مردانه که عموماً باعث خواهد شد تا موهای ناحیه سر ریزش پیدا کند.
  • زایمان و تبعات بعد از آن مانند دوره‌های شیردهی که همگی موجب تحلیل قوای بدنی بانوان شده و گاهاً رویش موی بدن را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

علت‌های طبیعی در ریزش موی بانوان غالباً باعث چالش‌های جدی در امر کاشت موی زنان می‌باشد؛ چرا که در نهایت با جریانی مواجه هستیم که می‌تواند ریشه‌های موی کاشته شده را نیز ضعیف کرده و باعث ریزش آنها شود.

کاشت مو در زنان
کاشت مو در زنان

دلایل غیرطبیعی در ریزش موی بانوان

داشتن یک سبک زندگی غلط، اصلی‌ترین دلیل ریزش موی بانوان است. بسیاری از بانوان که با کم پشتی موهای خود دست و پنجه نرم می‌کنند، غالبا بدون آگاهی از وجود یک جریان غلط در زندگی خود هستند. مواردی مانند:

کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان

  • مصرف برخی از داروها که اثرات جانبی مانند ریزش مو را به دنبال دارند. عمده داروهای ضدبارداری، اعصاب، کنترل فشارخون، پارکینسون، تیروئید، ضد سرطان و… از جمله متداولترین آنها می‌باشند.
  • وجود یک فشار روانی و یا استرس بیش از اندازه و البته دائمی در زندگی یک خانم که می‌تواند باعث ریزش حجم قابل توجهی از مو باشد.
  • استفاده غیراصولی و گاهاً بسیار زیاد از انواع متریال‌های رنگ مو، اکسیدان، گلت و… که از عمده عوامل در ریزش موی بانوان هستند.
  • حضور یک رژیم غذایی غلط مانند مصرف برخی غذاهای مضر و یا نبود غذایی کافی به دلیل عواملی مانند ترس از چاق شدن و یا سعی در کاهش وزن.

همانطور که می‌بینید، عمده دلایل غیرطبیعی در ریزش موی بانوان در اثر بهره‌مندی از یک سبک زندگی غلط و یا تحمیل شده می‌باشند.

برای موفقیت در کاشت موی زنان لازم است تا سبک زندگی بانوان، عاری از حضور این عوامل مخرب باشد. غالبا می‌توان با قطع کردن این علل، موفقیت خوبی در امر کاشت موی زنان به دست آورد.

تفاوت کاشت مو برای زنان و مردان

ریزش مو در زنان به صورت پراکنده می‌باشد، به نحوی که معمولا موهای بالای سر تراکم کمتری نسبت به کناره‌ها دارند و کناره‌ها نسبت به بالای سر پرپشت‌تر می‌باشند. در صورتی که به طور متداول، الگوی ریزش مو در مردان متفاوت از زنان است. ریزش مو در مردان معمولا در بالای سر شدت بیشتری دارد و تقریبا به طور کامل می‌باشد، اما در کناره‌ها و پشت سر تراکم موی خود را حفظ می‌کنند. ناحیه اهداکننده در زنان که معمولا پشت سر و کناره‌های سر خواهد بود، باید به اندازه کافی پرپشت و متراکم باشد تا پاسخگوی فولیکول لازم برای پوشاندن مناسب  نواحی دریافت کننده باشد.

کاشت مو در زنان
کاشت مو در زنان

در جراحی‌های کاشت مو برای زنان، با توجه به این مورد که معمولا کاشت مو برای رفع کم پشتی موی زنان انجام می‌پذیرد، فولیکول‌های مو در بین موهای طبیعی فرد قرار داده می‌شوند. به همین دلیل، توجه به موهای مجاور جهت جلوگیری از وارد شدن شوک و هر گونه آسیب بسیار اهمیت دارد. همین نکته است که تخصص بالا، تجربه کافی و دقت زیاد گروه پزشکی را می‌طلبد.

در زنان اغلب به علت داشتن موهای بلند، جای زخم و اسکار ناشی از کاشت مو به چشم نمی‌آید و مشکل کمتری با این موضوع خواهند داشت. در صورتی که داشتن موهای کوتاه در مردان، استفاده از روش‌هایی که جای زخم و اسکار کمتری از خود به جای بگذارد، طرفدار بیشتری دارد.

ایده های درمانی برای کاشت موی زنان کدامند؟

با بررسی علل متعدد در ریزش موی بانوان، یک سوال مطرح می‌شود که آیا می‌توان هر ریزش مویی را از طریق کاشت موی زنان بازسازی نمود؟

واقعیت آن است که نمی‌توان هر نوع ریزش موی سری را از طریق کاشت مو برای موهای کم پشت مرتفع نمود. اگر چه کاشت مو یک ایده کارآمد است و به روش های مختلف مانند کاشت مو به روش Super FUE یا کاشت مو به روش BHT ؛ اما برای بسیاری از عوامل ژنتیکی و یا بیماری‌های خاص اثربخشی ندارد.

البته در کاشت موی زنان روش‌های متعددی مانند استخراج واحد فولیکولی و یا پیوند واحد فولیکولی وجود دارد. انتخاب نوع روش با نظر پزشک و با در نظر گرفتن مشخصه‌های ذاتی مو خواهد بود.

کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان

به این ترتیب که در ابتدای عمل زیبایی کاشت موی زنان، لازم است تا بیمار توسط پزشک مورد معاینه کامل قرار گیرد. در این معاینه، پزشک سعی در درک کامل عوامل ریزش مو دارد و در گام اول سعی خواهد کرد تا ایده‌هایی خارج از عمل کاشت موی زنان را در درمان ریزش مطرح کند.

برای مثال، شاید یک عامل بیماری‌زا دلیل این ریزش مو باشد. عاملی که از نگاه فرد متقاضی پنهان مانده است؛ اما برای پزشک کاملا آشکار خواهد شد.

اصولا پزشک بررسی می‌کند تا متوجه باشد که ریزش مو دلایلی مانند وجود یک بیماری خاص نداشته باشد. در ادامه، با اطمینان از اینکه می‌توان عمل کاشت موی زنان را انجام داد، ارزیابی میکروسکوپی صورت خواهد گرفت. در این ارزیابی، پزشک سعی در درک نوع ریزش، محل آن، درصد کم پشتی مو و حتی میزان نازکی مو دارد.

روش های کاشت برای موهای کم پشت بانوان را بشناسیم!

در کاشت مو برای موهای کم پشت چندین ایده پزشکی مطرح می‌باشد. البته در این بین دو روش، بسیار متداول شده‌اند. ایده نخست که با روش FIT مطرح است، سعی در استخراج واحد فولیکولی دارد. در این روش، پزشک حجم مورد نیاز از مو را در کاوش موهای قدرتمند سر جستجو خواهد کرد. این استخراج به شکل واحدهای فولیکولی می‌باشد.

در روش دیگری که تحت عنوان FUT شناخته می‌شود، هدف پیوند واحد فولیکولی است. این روش، بر اصل احیای موهای موضعی استوار است و سعی در برداشت یک نوار از ناحیه اهداکننده دارد. در این روش ناحیه‌ای از پوست که در آن حضور موها همچنان قدرتمند است، برداشته می‌شود. ناحیه برداشته‌شده از پوست، بخیه زده خواهد شد.

در امتداد این دو روش متداول، ایده‌های دیگری نیز برای کاشت موی زنان مطرح می‌باشد. مانند روش SUT که به مانند روش FIT است. با این تفاوت که یک دستگاه هوشمند اقدام به برداشت واحد‌های فولیکولی مو می‌‌نماید. در تمام این روش‌ها، مرحله‌‌ی کاشت با استفاده از مهارت دستان پزشک انجام می‌شود. اقدامی که در تعداد بالای مو، قطعا عملی زمانبر و خسته‌کننده خواهد شد؛ اما اگر بتوانیم مرحله‌ی کاشت را نیز ماشینی کنیم، قطعا سرعت اجرای کاشت مو را افزایش خواهیم داد. همین ایده، منجر به خلق روش FUE شده است.

در تمام این ایده‌ها تقریبا یک اقدام مشترکی صورت می‌گیرد. اینکه موهای سالم را از بانک مویی در ناحیه سر استخراج کرده و در محلی که هدف است، کاشت می‌کنند؛ اما مگر تمام موهای بدن در قسمت سر حضور دارند؟ بدن پر است از بانک موهایی دیگر که همگی ساختاری کم و بیش شبیه به مو در سر افراد خواهند داشت. مانند مو در قسمت سینه، کمر و… . البته برداشت مو از این نواحی تحت ساز و کاری مشخص صورت می‌گیرد که با روش BHT از آن یاد می‌کنند. آخرین ایده نیز در کاشت مو استفاده از سلول‌های بنیادی است. در این روش، با استفاده از چند سلول ریشه مو، سعی در تکثیر آن دارند.

مراحل ریزش مو در زنان
مراحل ریزش مو در زنان

نحوه انتخاب روش مطلوب برای کاشت مو زنان چگونه است؟

ریزش موی زنان می‌تواند الگوهایی شبیه به طاسی در مردان داشته باشد. البته در بسیاری از موارد این طور نیست. در واقع،  آنچه در ریزش موی زنان دیده می‌شود، خودش را به شکل کم پشت شدن مو نشان خواهد داد.

خانم‌ها به ندرت به شکل موضعی با ریزش مو مواجه می‌شوند. در واقع زنان، ریزش مو از تمام نقاط سر را تجربه خواهند کرد. کم پشت شدن موها آن هم به شکلی که شاهد الگویی هستیم که در آن مو از تمام نقاط سر حذف می‌شود، عمل کاشت موی زنان را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد؛ چرا که در این حالت نمی‌توان نقطه خاصی را برای کاشت مورد هدف قرار داد. با این وجود می‌توان کاشت موی زنان را در دو گونه دسته بندی نمود.

  • مواردی که در آن قصد اصلاح خط مو مطرح می‌شود.
  • مواردی که در آن سعی در درمان الگوهای ریزش مو را داریم.

زمانی که قرار است اصلاح خط مو را در کاشت موی زنان مطرح کنیم، عمدتاً با مواردی مواجه هستیم که یک خانم، با الگوهای مردانه دچار ریزش مو شده است. در این حالت غالباً مو از قسمت پیشانی به شکل موضعی ریزش خواهد کرد. روش FUT که در آن می‌توان مو را از ناحیه قدرتمند از پوست استخراج کرد، ایده درمانی موثری برای چنین الگوهایی می‌باشد.

کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان کاشت مو در زنان

اما در مواردی که با الگوهای ریزش موی زنانه مواجه هستیم، یعنی مو به شکل موضعی ریزش نکرده است؛ بلکه در تمام نواحی سر دچار ریزش شده است، لازم است تا ایده درمانی FIT را مطرح کنیم؛ چرا که در این ایده قرار است فولیکول‌های مو را به شکل انفرادی استخراج کرده و در نواحی کم پشت شده از مو کاشت.

عوارض پس از کاشت مو برای زنان چیست؟

کاشت مو مانند سایر جراحی‌ها دارای ریسک و عوارض جانبی خاص خود می‌باشد. پیش از اقدام به کاشت مو باید تمامی زمینه‌ها و جنبه‌های این نوع درمان را بررسی کنید و نسبت به انتخاب گروه درمانی بسیار دقیق باشید. خارج از عوارض احتمالی ناشی از خود جراحی، در صورت نرسیدن به نتیجه مطلوب، ممکن است از لحاظ روانی باعث افسردگی و سرخوردگی گردد. عوارض کاشت مو در زنان و مردان تفاوت چندانی نداشته و شامل عوارضی مانند ملتهب شدن فولیکول‌های مو، بروز ریزش مو و یا باقی ماندن جای زخم و اسکار ناشی از جراحی است.

رضایت از کاشت مو در زنان ارتباط مستقیمی با تخصص، تجربه و مهارت گروه درمانی دارد. انتخاب یک پزشک متخصص کاشت مو و زیبایی برای جراحی کاشت مو باعث گرفتن نتایجی مطلوب‌تر، با عوارضی بسیار کمتر و در نتیجه رضایت بالاتر بیمار می‌شود. میزان رضایت بالای بیماران اولا به واسطه تجربه، تخصص و مهارت تیم پزشکی، دوما استفاده از تجهیزات و متدهای روز دنیا و سوما به دلیل ایجاد انتظار واقعی نسبت به نتیجه نهایی برای بیمار، پیش از انجام جراحی کاشت مو می‌باشد.

مراقبت‌های لازم پس از کاشت مو در زنان

احساس درد در نواحی درمان شده تا چند روز پس از کاشت مو طبیعی است و بهتر اینکه تا وقتی که پوست سر ترمیم شود، در منزل استراحت کنید. در طول هفته اول پس از کاشت مو، از شدت تورم پیشانی شما کاسته شده تا کاملا به حالت طبیعی بازگردد. چگونگی مراقبت از موهای کاشته شده طی دستورالعمل‌هایی از طرف مرکز درمانی به شما منتقل خواهد شد.

ارتباط با پزشک و ملاقات با او برای ارزیابی مراحل پیشرفت درمان ضروری است. معمولا پزشک شما معایناتی در بازه‌های ۳ ماهه، ۶ ماهه و یکساله برایتان برنامه ریزی خواهد کرد.

موهای کاشته شده به طور معمول چند ماه پس از جراحی، شروع به رشد می‌کنند. افرادی که کاشت مو برای آنها انجام گرفته باشد تقریبا از هفته دوازدهم شاهد رشد موهای جدید خود خواهند بود. موها روز به روز و البته با رسیدگی و مراقبت از آن‌ها قوی‌تر و شاداب‌تر می‌شوند تا اینکه پس از ۹ الی ۱۲ ماه به رشد کامل می‌رسند.

[random-posts]

ریزش مو یک جریان همیشگی در بدن انسان است. جریانی که برای هر کسی وجود دارد. البته این جریان در برخی از افراد گاهاً آنقدر عمیق می‌شود که در نهایت باعث طاسی و یا کم پشت شدن مو خواهد شد.

الگوهای ریزش مو در مردان بیشتر متوجه ریزش‌های موضعی است و در بانوان همراه با کم پشت شدن مو خواهد شد. از این رو، درک این تفاوت‌ها در عمل کاشت موی زنان حائز اهمیت است. برای آقایان که به طور عمده با ریزش موضعی مواجه هستند، روش‌های FUT کارآمد است؛ اما برای بانوان که غالباً کاشت مو برای موهای کم پشت مورد هدف می‌باشد، روش FIT موثرتر خواهد شد.

به طور کلی، زنان از ناحیه اهداکننده‌ی موی بزرگتری نسبت به آقایان برخوردار می‌باشند؛ اما در همین نواحی دهنده مو نیز حضور پررنگ ریزش مو دیده خواهد شد. این حضور موهای قوی و ضعیف در کنار هم آن هم به شکل تصادفی و سراسری در موی سر بانوان، بزرگترین چالش کاشت مو برای موهای کم پشت می‌باشد. خصوصا اگر بدانید که بانوان نمی‌توانند مانند آقایان از بانک موهایی در نواحی دیگر بدن خود استفاده کنند.

سایر خدمات لیما کاشت

سوالات متداول

آیا کاشت مو دردناک است؟

فرایند می تواند دردناک باشد اما شدت درد در هر فرد متفاوت است. اغلب افراد هنگام تزریق داروی بی حس کننده احساس درد خواهند کرد. همچنین، امکان دارد پزشک جهت کاهش درد و ناراحتی، ناحیه درمان را سرد کند. به طور کلی، این فرایند معمولا دردناک نیست.

دوره بهبودی پس از کاشت مو چگونه است؟

با توجه به این که میکرو گرافت فرایندی ساده و همراه با بی حسی موضعی است معمولا به بستری شدن در بیمارستان نیاز نخواهد بود. بدن میکرو گرافت را به عنوان بخشی از خود تلقی کرده و آن را پس نمی زند. همچنین، احتمال بروز جای زخم در این فرایند اندک است. در روز های اول پس از فرایند، فرد باید از شامپو های ضد عفونی کننده استفاده و از رفتن به سونا، ورزش کردن و قرار گیری در معرض نور خورشید اجتناب کند. بیمار ۱۰ روز پس از فرایند جهت کشیدن بخیه ها به مطب پزشک باز خواهد گشت.

معایب کاشت مو چیست؟

همچون هر فرایند دیگر، جراحی میکرو گرافت نیز با خطر خونریزی، عفونت و یا واکنش حساسیتی به ماده بی حس کننده همراه است. در این فرایند معمولا حد مشخصی برای حداکثر تعداد مو های پیوندی در یک جلسه وجود داشته و اغلب به بیش از یک جلسه درمانی نیاز است. احتمال اندکی نیز در زمینه از بین رفتن مو، ریزش آن و بروز جای زخم وجود دارد. با گذشت زمان، امکان دارد مو های اطراف محل پیوند ضعیف شوند.

هزینه کاشت مو چقدر است؟

هزینه فرایند بسته به تعداد مو های پیوندی، جلسات درمانی، وسعت ریزش مو، مهارت پزشک و کلینیک درمانی متفاوت است. به طور معمول، مردان به ۱ تا ۳ جلسه درمانی نیاز خواهند داشت.

بهترین سن برای انجام کاشت مو چه زمانی است؟

از آن جایی که بهترین نتایج معمولا در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال به دست می آیند، اغلب متخصصان انجام این فرایند را در بازه سنی یاد شده توصیه می کنند.

نتایج کاشت مو چه مدت ماندگار هستند؟

در صورتی که پیوند مو به درستی انجام شود، نتایج آن دائمی خواهند بود. احتمال موفقیت این فرایند  ۹۰ تا ۹۵ درصد بوده و نتایج آن مادام العمر هستند.

آیا امکان ریزش مو پس از فرایند کاشت وجود دارد؟

پس از جراحی، همگام با عادت کردن بدن به فولیکول های جدید مو ریزش مو اتفاق می افتد. این ریزش موقت معمولا در هفته دوم تا هشتم پس از کاشت رخ داده اما ظرف ۳ ماه مو ها دوباره شروع به رشد می کنند. نتایج نهایی فرایند را می توان ۸ تا ۱۲ ماه بعد از جراحی مشاهده کرد. فولیکول مو های کاشته شده دارای توان بیشتری بوده و امکان ریزش آن ها بسیار اندک است. البته، کم پشت شدن مو ها در اثر افزایش سن پدیده ای رایج و طبیعی به شمار می آید.

فهرست مطالب