کاشت مو به روش FIT

کاشت مو به روش FIT

کاشت مو به روش FIT

این روزها، ریزش مو و کم شدن موها، نگرانی چندانی ندارد. اگر به فکر درمانی برای طاسی یا کم‌پشتی موهای سر خود هستید و می‌خواهید برای آن چاره‌ای بیندیشید، کاشت مو یکی از بهترین راه‌های درمان آن محسوب می‌گردد. کاشت مو با متدهای مختلفی انجام می‌شود که کاشت مو به روش FIT یا تکنیک استخراج واحد فولیکولی مو، یکی از بهترین  و جالب‌ترین روش‌های کاشت مو امروزی است.

در روش برداشت موی FIT موها به صورت پراکنده و تکی از قسمت بانک مو برداشت می‌شوند. در این تکنیک، هیچ جای زخمی در نواحی پشت سر فرد متقاضی ایجاد نمی‌کند. به‌ همین‌دلیل، کاشت مو با روش FIT طرفداران بسیار زیادی دارد. این سبک کاشت مو که در دسته بهترین روش‌های کاشت مو قرار می‌گیرد، مزایای بسیاری دارد. غیرتهاجمی بودن کاشت مو به روش FIT، موضوع مهمی است که عده زیادی را به خود جذب کرده‌است.

در ادامه به نحوه انجام کاشت مو به روش FIT و بررسی مزایا و معایب آن می‌پردازیم. همراه ما باشید.

نمونه کار لیما کاشت
نمونه کار لیما کاشت

کاشت مو به روش FIT چیست؟

کاشت مو به روش FIT چیست؟

کاشت مو به روش FIT که مخفف شده عبارت Follicular Isolation Technique است، یکی از  بهترین روش‌های کاشت مو محسوب می‌شود. در این تکنیک، معمولا کلاف مو یا همان فولیکول، از نواحی با تراکم مطلوب که بانک مو نامیده می‌شوند، برداشته می‌شود و به نواحی نیازمند مو، منتقل می‌گردد.

در کاشت مو با متد FIT، معمولا موهایی که دارای کد ژنتیکی طاسی نیستند، از نواحی ماندگار جدا شده و در نواحی که تراکم مو کم است، کاشته می‌شوند. میزان موفقیت کاشت مو به روش FIT، معمولا به تخصص پزشک و سابقه کلینیک در انجام مطلوب این روش، بستگی دارد.

تعریف بانک مو:

نواحی  از پوست سر یا بدن که برای عمل کاشت مو، از آن ناحیه مو برداشته شود را بانک مو می‌گویند.در عمل، گرافت‌های مو که ممکن است حاوی یک، دو یا سه تار مو باشند، از بخشی از سر یا صورت و بدن برداشته می‌شوند. این گرافت‌ها حاوی فولیکول‌های مو هستند که تارهای مو از آن بیرون زده است. گرافت های برداشت شده از ناحیه اهدا کننده مو به جایی از سر یا ابرو که دچار کم‌مویی است، پیوند زده می‌شود.

ناحیه اهدای مو یا همان بانک مو، خود باید دارای یک سری ویژگی باشد تا نتایج عمل کاشت مو از دست نرود و موهای کاشته شده نریزد. معمولا بانک مو شامل نواحی پشت سر، بغل سر و بالای گوش، ریش در آقایان و همچنین موهای سینه است.

ناحیه اهدای مو یا همان بانک مو، خود باید دارای یک سری ویژگی باشد تا نتایج عمل کاشت مو از دست نرود و موهای کاشته شده نریزد. این موها باید بادوام باشند و الگوی ریزش مو روی آنها تاثیری نگذارد. به بیان بهتر نباید فولیکول‌های بانک مو، به هورمون‌هایی که موجب ریزش مو می‌شوند حساس باشند.

برای تعیین بانک موی مناسب الگوی ریزش باید مشخص شده باشد. این اتفاق معمولا بین سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی رخ می‌دهد، در این زمان الگوی ریزش کامل شده است. اگر ریزش مو در نواحی پشت و بغل سر بیش از یک حدی باشد، دیگر نمی‌توان از آن نواحی به عنوان بانک مو استفاده کرد. در چنین مواردی ممکن است به سراغ موهای ریش یا سینه و پشت ران برویم تا از آنجا به عنوان بانک مو استفاده کنیم.

مراجعه به مشاور بعد از جراحی
مراجعه به مشاور بعد از جراحی

کاشت مو به روش FIT چگونه انجام می‌شود؟

ابزارهای دقیقی برای انجام کاشت مو با متد FIT وجود دارد که در کلینیک‌های تخصصی کاشت مو، از آن استفاده می‌شود. معمولا، میزان موفقیت عمل کاشف مو، ارتباط مستقیمی با تخصص و نحوه انجام کاشت فولیکول‌ها دارد.

در کاشت مو به روش FIT، معمولا موها از ناحیه پشت و بغل سر که دچار طاسی نشده‌اند، برداشته می‌شود و پس از طی نمودن پروسه کاشت، به محل جدید و بدون مو، منتقل می‌گردد. جالب است بدانید که در کاشت مو با این روش، نیاز به هیچ بخیه و جراحات اضافی پوست نیست. این روش، با کم‌ترین آسیب به بافت پوست سر انجام می‌شود. به همین‌دلیل بهترین روش کاشت مو شناخته می‌شود.

در هر جلسه چند تار مو کاشته می‌شود؟

یکی از سوالات رایج قبل از کاشت مو، اطلاع از میزان جابه‌جایی مو از بانک مو به قسمت‌های مورد نیاز است. در هر جلسه از کاشت مو به روش FIT، حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد فولیکولی منتقل می‌شود. هر یک از این واحدهای فولیکولی، دارای چند تار مو هستند. با ضرب تعداد موها در هر واحد فولیکولی و تعداد واحدهای فولیکولی منتقل شده از بانک مو به ناحیه جلویی سر، تعداد تار مو کاشته شده، به‌دست می‌آید.

آیا برای کاشت مو به روش FIT بیهوشی عمومی نیاز است؟

کاشت مو به روش FIT، معمولا به‌صورت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و نیازی به بیهوشی نیست. در ابتدای شروع عمل کاشت مو با روش Fit، پزشک نواحی لازم را بی‌حس می‌کند. پس از بی‌حسی، فولیکول‌های مو توسط پانچ، از بانک مو جدا می‌شوند، تا برای انتقال به محل جدیدی از سر، آماده شوند.

کاشت مو لیما
کاشت مو لیما

کاشت مو به روش FIT چقدر طول می‌کشد؟

یکی از معایب این روش کاشت مو، ساعات طولانی انجام آن است. معمولا کاشت با این روش، به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش برداشت فولیکول، بخش استراحت و بخش کاشت فولیکول در محل جدید. این مراحل چیزی حدود ۶ الی ۸ ساعت طول می‌کشد. به همین‌دلیل، لازم است یک ساعت مابین کاشت مو، برای استراحت و صرف وعده غذایی، وقفه ایجاد شود.

ریزش مو بعد از کاشت مو

به دلیل اینکه هنگام عمل کاشت مو گرافت‌های مو دچار آسیب ضمنی می‌شوند، در ماه نخست پس از عمل کاشت مو شاهد یک شوک ریزش مو که شامل از دست دادن ۶۰ تا ۹۰ درصد از موهای کاشته شده است، خواهیم بود البته این ریزش شامل ساقه مو می‌شود و آسیبی به ریشه مو وارد نمی‌شود.

یک روز بعد از عمل کاشت مو، موهای کاشته شده تا ۳ هفته بعد رشد می‌کنند. از هفته اول بعد از عمل کاشت مو ریزش موی کاشته شده از ساقه مو شروع می‌شود. این موضوع جای نگرانی ندارد زیرا فولیکول‌های مو که ریشه و پیاز مو را در خود جای داده‌اند، در زیر پوست باقی می‌ماند.  درواقع این فولیکول‌ها درون پوست سر محکم می‌شوند اما ساقه موهای قدیمی می‌ریزد.

بیشتر بدانیم

پس از این ریزش مقطعی، فولیکول‌های مو کمی زمان نیاز دارند تا فرایند شکل‌گیری و رشد مو را انجام دهند. همیشه سطح مقطع هر تار مو شبیه فولیکولی خواهد بود که درون آن شکل گرفته و رشد کرده است. به همین دلیل برخی افراد با دیدن بخش پایینی مو که به شکل یک کیسه یا قطره اشک است، فکر می‌کنند که تار مو همراه با فولیکول مو از پوست سر خارج شده.

این در حالی است که ۴ تا ۵ روز پس از عمل، فولیکول مو درون پوست سر توسط بافت پوست و رگ‌های آن احاطه می‌شود و در جای خود محکم خواهد شد. پس نگران از دست دادن فولیکول‌ها موی خود نباشید.

اگر در انتخاب روش کاشت منوی خود شک دارید مقاله تفاوت روش Fut و Fit در کاشت مو را از دست ندهید.

نمونه کاشـت مو لیما
نمونه کاشـت مو لیما

انتخاب بهترین مرکز انجام کاشت مو

همان‌طور که اشاره شد، پس از تحقیقات کلی در خصوص انواع روش‌های کاشت مو، نوبت به بررسی مراکزی است که عمل کاشت مو را، انجام می‌دهند. سعی کنید تحقیقات را در فضای مجازی آغاز کنید. گوگل کمک زیادی به شما خواهد کرد. اگر مرکز تخصصی کاشت مو، دارای پیج اینستاگرام بود، حتما یک ساعت وقت اختصاص دهید و تمامی پست‌ها و نمونه کارهای کلینیک را بررسی کنید. کامنت‌ها را چک کنید و با افرادی که قبلا عمل کاشت مو انجام داده‌اند مشورت کنید. از کیفیت کار مرکز تخصصی کاشت مو اطمینان حاصل کنید و سپس برای جلسه مشاوره حضوری وقت بگیرید.

جلسه مشاوره کاشت مو

اگر قصد دارید، از کاشت مو به روش FIT استفاده کنید، لازم است طی یک جلسه مشاوره با پزشک متخصص این کار، تمامی مزایا و معایب آن را بررسی کنید. زمانی که طبق توضیحات پزشک و بررسی وضعیت موهای‌تان، این روش را انتخاب کردید؛ لازم است جهت تعیین وقت عمل کاشت مو، برنامه ریزی کنید. اگر تصمیم به انجام این روش دارید، می‌توانید مطمئن باشید که یکی از بهترین‌ روش‌های کاشت مو را انتخاب کرده‌اید. اما مراحل انجام این روش از کاشت مو چگونه است؟ در ادامه به توضیح این موضوع می‌پردازیم.

کاشت مو به روش FIT کاشت مو به روش FIT کاشت مو به روش FIT کاشت مو به روش FIT کاشت مو به روش FIT کاشت مو به روش FIT کاشت مو به روش FIT کاشت مو به روش FIT کاشت مو به روش FIT کاشت مو به روش FIT کاشت مو به روش FIT کاشت مو به روش FIT کاشت مو به روش FIT کاشت مو به روش FIT کاشت مو به روش FIT کاشت مو به روش FIT

کاشت مو به روش FIT

 عده زیادی علاقه‌مند هستند که در خصوص اتفاقات جزئی‌تر روز جراحی، بیشتر بدانند. در این‌جا، توضیحاتی در این زمینه ارائه می‌کنیم. برای روز جراحی، لازم است بدانید که قبل از انجام عمل کاشت مو باید مراقبت‌هایی را انجام دهید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. سپس با حضور در کلینیک یا مرکز تخصصی کاشت مو و انجام مراحل پذیرش و پس از تعویض لباس، به اتاقی استریل راهی می‌شوید. پزشک و دستیاران او، در این اتاق حضور دارند.

پس از بررسی‌هایی که توسط پزشک انجام می‌شود، خط رویش مو بر اساس فرم صورت و استایل موردنظرتان، طراحی می‌شود. بعد از این مرحله، پزشک نواحی مناسب جهت استفاده به‌عنوان بانک مو را تعیین می‌کند و با مشخص کردن مکان‌های موردنظر جهت انتقال، کار کاشت مو را آغاز می‌کند.

مراقبت‌های قبل از عمل کاشت مو:

مراقبت‌های قبل از کاشت نیز در مراحل کاشت مو بسیار مهم است. فرایند حساس پیوند خوردن موها و حفظ نتایج عمل باید توسط خود شما رعایت و کنترل شود. از دو هفته قبل از عمل کاشت مو مراقبت‌های لازم باید انجام شود.

  • از مصرف سیگار و الکل دو هفته قبل از عمل کاشت مو به شدت بپرهیزید
  • مصرف این داروها دو هفته قبل از عمل کاشت مو باید تحت نظر پزشک باشد:
    • داروهایی مانند داروهای ضد انعقاد خون (آسپرین، وارفارین، هپارین و …)
    • داروهای درمان ریزش مو مانند ماینوکسدیل
    • داروهای خواب آور مانند آلپلازولام
    • داروهای ضد التهاب مانند آکسار (آکسدرین)، مفنامیک اسید و …

کاشت مو

  • یک هفته قبل از انجام عمل کاشت مو از انجام فعالیت‌های سنگین بپرهیزید. همچنین روزانه موهای خود را شستشو دهید.
  • خواب کافی و راحت داشته باشید و از استرس دوری کنید. همچنین رژیم‌های غذایی و دارویی را زیر نظر پزشک متخصص خود انجام دهید
  • شب قبل از کاشت مو، شام شامل مواد قندی، پروتین و کربوهیدارت دار مصرف کنید. قبل از خواب حمام کنید و سر و موهای خود را شست‌وشو دهید.
  • هنگام مراجعه، از لباس‌های دکمه دار برای پوشش استفاده کنید و از پوشیدن تیشرت و بلوز خودداری نمایید.
  • صبح روز عمل دوش بگیرید. صبحانه شامل مواد قندی و کربوهیدارت میل نمایید. از سوی دیگر از خوردن کافئین که موجب افزایش اضطراب و تپش قلب خواهد شد خودداری کنید. از عطر و ادکلن استفاده نکنید.

اگر خط رویش مویتان بالا رفته مقاله ترمیم خط رویش مو را از دست ندهید.

نـمونه کاشت مو لیما
نـمونه کاشت مو لیما

در روز جراحی کاشت مو FIT چه می‌گذرد؟

۱- برداشت فولیکول

هر فولیکول مو، حدود ۴ الی ۵ تار مو دارد. پزشک به‌وسیله پانچ میلی‌متری، اقدام به سوراخ نمودن دور فولیکول می‌کند. پس از این مرحله، به‌وسیله پنس یا انبر ظریف استریل شده، فولیکول مو را از بانک مو جدا می‌کند. این روش، یکی از بهترین روش‌های کاشت مو است؛ زیرا فولیکول‌ها از موهای قوی انتخاب می‌شوند و در ناحیه جدید رشد خواهند کرد. معمولا اگر مراحل انتقال به خوبی انجام شود، ریزش مو اتفاق نمی‌افتد. فولیکول‌ها در محلی هیدراته با دمای مناسب نگهداری می‌شوند، تا به مرحله کاشت فولیکول برسند.

۲- استراحت بعد از کاشت مو

مدت زمان عمل کاشت مو با روش FIT، حدود ۶ الی ۸ ساعت است. در طول انجام بهترین روش کاشت مو یا همان کاشت مو FIT، نیمی از زمان برای برداشت فولیکول‌ها صرف می‌شود و نیم دیگر برای کاشت آن‌ها. در این بین، برای استراحت و صرف یک وعده غذایی سبک، یک ساعت درنظر گرفته شده‌است که قبل از کاشت فولیکول‌ها انجام می‌شود. در این فاصله زمانی، فولیکول‌ها در فضایی با دمای مناسب، نگهداری می‌شوند.

نمونه کاشت مو لیما
نمونه کاشت مو لیما

۳– کاشت فولیکول

برای کاشت فولیکول نیز، بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این زمان پزشک با کمک دستیاران، فولیکول‌ها را به نقاطی که از قبل مشخص نموده است، منتقل می‌کند. مشخص کردن میزان عمق کاشت فولیکول و جهت آن، بستگی به نظر پزشک دارد. پزشک باتوجه به تخصص، سابقه و تجربه‌ای که در این زمینه دارد، می‌تواند طبق جهت مطلوب برای رشد موهای جدید، فولیکول‌ها را در محل مناسب قرار دهد.

۴–  مراقبت و نگهداری از موهای کاشته شده

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که به موفقیت کاشت مو کمک می‌کند، نگهداری از موهای کاشته شده است. پس از کاشت مو به روش FIT، معمولا پزشک متخصص، توصیه‌هایی مبنی بر نحوه نگهداری و استحمام می‌کند. اگر نگهداری از موها به‌خوبی انجام شود و طبق دستور پزشک، شست و شو با سرم مخصوص به صورت مرتب انجام گردد، بعد از گذشت دو هفته از زمان کاشت مو، زندگی به حالتی عادی، بازمی‌گردد. معمولا بعد از ۳ الی ۶ ماه، موهای کاشته شده می‌ریزد. حدود یک سال زمان لازم است تا موها، مجدد رشد کنند.

چه میزان مو در هر جلسه قابل انتقال است؟

در هر جلسه می‌توان بیش از ۱۵۰۰ فولیکول یا حدود ۴۰۰۰ الی ۸۰۰۰ تار مو، جابه‌جا نمود. هر چند این اعداد، ارتباط مستقیمی با بانک مو دارد. هر چه بانک مو قوی‌تر باشد، امکان انتقال مقدار بیشتر و متراکم‌تری از فولیکول‌های مو، فراهم می‌شود.

کاربردهای مهم کاشت مو به روش FIT

این روش از کاشت مو را به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های کاشت مو می‌شناسیم؛ زیرا در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. در خصوص کاربردهای مهم این روش، می‌توان به کاشت مو در نواحی آسیب دیده، شکسته شده، اسکار پوستی، نواحی طاسی سکه‌ای و بخش‌هایی از ریش و ابرو اشاره کرد. کاربردهای متعدد این روش، موجب محبوبیت آن شده‌است.

عوارض کاشت مو به روش FIT

همان‌طور که گفته شد، یکی از بهترین روش‌های کاشت مو FIT است. اما مضاف بر مزایای بسیار این روش، معایبی نیز دارد. ‌از جمله معایب این روش، می‌توان به زمان طولانی اجرای آن اشاره کرد. همچنین، اگر مرکزی که برای کاشت مو مراجعه می‌کنید صلاحیت انجام این کار را نداشته باشند، نه تنها موهای جدیدی رشد نخواهد کرد، بلکه بانک مو شما نیز، تضعیف خواهد شد.

از دیگر معایب این روش، می‌توان به حساسیت بالای آن در نگهداری اشاره کرد. پس از انجام عمل کاشت مو، اگر به‌خوبی اقدام به نگهداری و محافظت از موها نکنید، احتمال بروز عفونت در زخم‌ها وجود دارد. عفونت دردسرهای زیادی برای‌تان ایجاد می‌کند. پس حتما توصیه‌های پزشک را جدی بگیرید و به مرکز معتبری برای انجام کاشت مو مراجعه کنید.

هزینه کاشت مو FIT

در کاشت مو به روش FIT نیز مانند سایر روش‌های کاشت مو، برحسب فاکتورهای مختلف، می‌توان هزینه متفاوتی را تعیین کرد. در واقع هزینه کاشت مو برای هر فرد با شخص دیگر متفاوت است.

  • تعداد گرافت‌هایی که هر فرد به آن نیاز دارد و تراکم بانک مو بر هزینه نهایی کاشت مو به روش FIT تاثیرگذار است.
  • گاهی اوقات پزشک متخصص و پرسنل کلینیکی که فرآیند کاشت مو درآنجا انجام می‌شود، باید زمان بیشتری را صرف عمل شما کنند. چرا که شاید شرایط فیزیکی بدن شخص به گونه‌ای باشد که پیوند گرافت‌ها و فولیکول‌های مو و همچنین استخراج فولیکول‌ها، چندین ساعت به طول بیانجامد.
  • بسته به تعداد جلسات و حجم موهایی که فرد به آن نیاز دارد، هزینه کل متفاوت است.
  • بنا به تخصص و تجربه پزشک متخصص، هزینه کاشت مو ب روش FIT متفاوت خواهد بود.
  • همچنین کلینیک مد نظر برای کاشت طبیعی مو، در هزینه نهایی این عمل موثر است.

خلاصه مطلب

این روزها، ریزش مو و کم شدن موها، نگرانی چندانی ندارد. با پیشرفت علم و تکنولوژی، می‌توان از روش‌های مختلف کاشت مو استفاده کرد. کاشت مو با روش FIT یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید. سعی کنید برای انتخاب کلینیک تخصصی کاشت مو، به اندازه کافی تحقیق کنید.

سایر خدمات لیما کاشت

سوالات متداول

آیا کاشت مو دردناک است؟

فرایند می تواند دردناک باشد اما شدت درد در هر فرد متفاوت است. اغلب افراد هنگام تزریق داروی بی حس کننده احساس درد خواهند کرد. همچنین، امکان دارد پزشک جهت کاهش درد و ناراحتی، ناحیه درمان را سرد کند. به طور کلی، این فرایند معمولا دردناک نیست.

دوره بهبودی پس از کاشت مو چگونه است؟

با توجه به این که میکرو گرافت فرایندی ساده و همراه با بی حسی موضعی است معمولا به بستری شدن در بیمارستان نیاز نخواهد بود. بدن میکرو گرافت را به عنوان بخشی از خود تلقی کرده و آن را پس نمی زند. همچنین، احتمال بروز جای زخم در این فرایند اندک است. در روز های اول پس از فرایند، فرد باید از شامپو های ضد عفونی کننده استفاده و از رفتن به سونا، ورزش کردن و قرار گیری در معرض نور خورشید اجتناب کند. بیمار ۱۰ روز پس از فرایند جهت کشیدن بخیه ها به مطب پزشک باز خواهد گشت.

معایب کاشت مو چیست؟

همچون هر فرایند دیگر، جراحی میکرو گرافت نیز با خطر خونریزی، عفونت و یا واکنش حساسیتی به ماده بی حس کننده همراه است. در این فرایند معمولا حد مشخصی برای حداکثر تعداد مو های پیوندی در یک جلسه وجود داشته و اغلب به بیش از یک جلسه درمانی نیاز است. احتمال اندکی نیز در زمینه از بین رفتن مو، ریزش آن و بروز جای زخم وجود دارد. با گذشت زمان، امکان دارد مو های اطراف محل پیوند ضعیف شوند.

هزینه کاشت مو چقدر است؟

هزینه فرایند بسته به تعداد مو های پیوندی، جلسات درمانی، وسعت ریزش مو، مهارت پزشک و کلینیک درمانی متفاوت است. به طور معمول، مردان به ۱ تا ۳ جلسه درمانی نیاز خواهند داشت.

بهترین سن برای انجام کاشت مو چه زمانی است؟

از آن جایی که بهترین نتایج معمولا در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال به دست می آیند، اغلب متخصصان انجام این فرایند را در بازه سنی یاد شده توصیه می کنند.

نتایج کاشت مو چه مدت ماندگار هستند؟

در صورتی که پیوند مو به درستی انجام شود، نتایج آن دائمی خواهند بود. احتمال موفقیت این فرایند  ۹۰ تا ۹۵ درصد بوده و نتایج آن مادام العمر هستند.

آیا امکان ریزش مو پس از فرایند کاشت وجود دارد؟

پس از جراحی، همگام با عادت کردن بدن به فولیکول های جدید مو ریزش مو اتفاق می افتد. این ریزش موقت معمولا در هفته دوم تا هشتم پس از کاشت رخ داده اما ظرف ۳ ماه مو ها دوباره شروع به رشد می کنند. نتایج نهایی فرایند را می توان ۸ تا ۱۲ ماه بعد از جراحی مشاهده کرد. فولیکول مو های کاشته شده دارای توان بیشتری بوده و امکان ریزش آن ها بسیار اندک است. البته، کم پشت شدن مو ها در اثر افزایش سن پدیده ای رایج و طبیعی به شمار می آید.

فهرست مطالب

فهرست مطالب