تفاوت Fit و FUT

تفاوت روش Fut و Fit در کاشت مو

تفاوت روش FUT و FIT

کاشت مو یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای ترمیم موهای از دست رفته است. ترمیم موها به طرق مختلفی انجام می‌شود و کاشت مو به روش FUT و FIT از محبوب‌ترین و پرکاربردترین این روش‌ها است. هنگامی که ریزش مو به تازگی شروع شده است، افراد می‌توانند با روش‌های درمانی پزشکی از ریزش بیشتر موها جلوگیری کنند.

با این حال زمانی که موها به شدت ریزش کرده یا نازک شده اند، کاشت مو تنها راه حل باقی‌ماندهاست.  در این مقاله به طور مفصل به معرفی این دو روش، مزایا و معایب و تفاوت آن‌ها می‌پردازیم.

کاشت مو ترکیبی لیماکاشت
کاشت مو ترکیبی لیماکاشت

تکنیک FUT چیست؟

روش کاشت مو به کمک تکنیک FUT یک روش قدیمی است اما به دلیل کاربرد و مزایایی که دارد همچنان به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این تکنیک می‌توان در اسرع وقت کاشت مو را انجام داد. در این روش مو به صورت نواری از یک ناحیه پوست سر در پشت گردن یا دو طرف سر برش داده می‌شود و به ناحیه جلوی سر پیوند زده می‌شود. در این روش فولیکول‌های مو به صورت گروهی جداسازی می‌شوند. نوارهای موی جدا شده با تکنیک‌های خاصی روی نواحی طاسی قرار می‌گیرند.

همچنین قبل از کاشت باید جهت رشد مو و خط رویش مو در نظر گرفته شود. برای عفونت نکردن و جلوگیری از رشد باکتری باید روی ناحیه پشتی که مو از آن برداشته شده است بخیه زده شود. پزشک در این عمل برای کاهش درد از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند.

تکنیک Fut تکنیکی مناسب برای افرادی است که موهای خود را خیلی کوتاه نمی‌کنند و می‌خواهند در مدت زمان کوتاهی کاشت مو انجام دهند.

تکنیک FIT چیست؟

تکنیک اف ای تی بعد از تکنیک fut رایج شد و برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ مورد استفاده قرار گرفت. در این تکنیک فولیکول‌های مو با کیفیت بالا در پشت گردن به صورت دانه دانه برداشته می‌شوند. یکی از تفاوت‌های کاشت مو به روش FUT و FIT همین است که در روش FIT بر خلاف روش FUT موها به صورت گروهی جداسازی نمی‌شوند.

تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT

با این روش می‌توان در اسرع وقت تعداد زیادی گرافت از پوست سر برداشت و به نواحی کم‌مو پیوند زد. موهایی که قرار است در نواحی طاسی کاشته شوند باید بدون آسیب از ناحیه برداشته شوند و بدون آسیب به مناطق طاسی پیوند داده شوند.


اولین کاری باید پزشک انجام دهد، جداسازی درست موهای پشت گردن است. در فرآیند بعدی، تار مو به روشی صحیح و مناسب بدون آسیب رسیدن به ساختار مو به قسمت‌های بی‌مو پیوند زده می‌شود. قبل از انجام این روش ساختار مو، تراکم مو و ویژگی‌های مو باید تجزیه و تحلیل شود.

ایجاد خط مو در هنگام کاشت مو بسیار مهم است. خطوط مویی که به درستی ایجاد نشوند ظاهر مصنوعی ایجاد می‌کنند. تکنیک FIT روشی بدون درد و خونریزی است. از آنجایی که برشی در این روش وجود ندارد، معمولا نیازی به بانداژ و پانسمان هم نیست.

روش Fit و Fut
روش Fit و Fut

مزایای کاشت مو به روش FUT و FIT چیست؟

استفاده از روش FIT می‌تواند فواید زیر را برای شما به همراه داشته باشد:

  • در هر جلسه ۴ هزار گرافت مو قابل کاشت است. ۴ هزار گرافت مو معادل ۸ تا ۱۰ هزار رشته مو است.
  • از آنجایی که جای زخم‌ها در این روش زود خوب می‌شوند جلسات را می‌توانید در فواصل یک تا دو ماهه انجام دهید.
  • هیچ برش جراحی در ناحیه برداشت مو وجود ندارد؛ بنابراین بهبودی بسیار سریع است. در عرض چند روز، سوراخ‌های ریز ناحیه‌ای که فولیکول‌های مو برداشته شده‌اند، بدون باقی ماندن هیچ اثری بهبود می‌یابند.
  • در مواردی که فولیکول‌های موی کافی روی پوست سر وجود ندارد، می‌توان واحدهای فولیکولی مو را از قسمت‌های مختلف بدن مانند سینه، پشت و بازوها برداشت و به ناحیه‌ای که ریزش مو دارد منتقل کرد. با این حال، در عمل، پوشاندن ریزش مو با موی خود سر همیشه ظاهر زیباتر و تراکم بهتری را ارائه می‌دهد.
  • از آنجایی که فولیکول مو در تکنیک FIT با سوزن بسیار نازک کاشته می‌شود، ظاهر طبیعی‌تری در ناحیه پیوند شده ایجاد می‌کند.

تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT

پس از استفاده گسترده‌ از روش کاشت مو FIT و تجربه‌ای که از آن به دست آمده است، استفاده از روش FUT کمتر شده است. اما به دلیل مزایا و کاربردی که دارد همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی مزایای آن شامل موارد زیر است:

  • هر جلسه در زمان کوتاهی قابل انجام است.
  • موها نیازی به کوتاه شدن ندارند.
  • تراکم خوبی روی سر ایجاد می‌کند.
  • ظاهر طبیعی دارد.
مزایای کاشت مو به روش FUT و FIT چیست؟
مزایای کاشت مو به روش FUT و FIT چیست؟

معایب کاشت مو به روش FUT و FIT چیست؟

از معایب روش FIT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چون موها یکی یکی کاشت می‌شوند روند درمان می‌تواند طولانی باشد.
  • در هر جلسه تعداد محدودی مو می‌توان کاشت.
  • نیاز به مهارت زیاد دارد و اگر توسط پزشک کم تجربه انجام شود ممکن است نتیجه خوبی نگیرید.

از معایب روش FUT نیز می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • جای زخم در ناحیه‌ای که فولیکول‌های مو گرفته می‌شود ممکن است کمی باقی بماند.
  • ممکن است بی حسی دائمی یا از دست دادن حس در ناحیه برداشت مو به وجود بیاید.
  • لازم است حداقل ۶ ماه بین جلسه اول و دوم فاصله باشد.
  • تا ۲ هزار فولیکول مو در یک جلسه قابل پیوند است.

تفاوت‌های کاشت مو به روش اف یو تی و اف آی تی

تفاوت‌های زیادی بین کاشت مو به روش FUT و FIT وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به چند دسته تقسیم کرد.

مقایسه در نحوه اجرا

  • در روش FUT موها از پشت گردن یا کناره‌ها به صورت نواری جدا می‌شوند و جای زخم بخیه می‌خورد. این نوار گرفته شده بدون تشخیص فولیکول‌های موی با کیفیت یا بی‌کیفیت به قسمت‌های جلوی سر که دچار ریزش شده است پیوند می‌خورد. اما در روش FIT فولیکول‌های مو به طور انتخابی و به صورت تکی از پشت گردن یا کناره‌ها از ریشه برداشته می‌شوند و در جلوی سر کاشته می‌شوند.
  • در تکنیک FIT فولیکول‌های موی مورد نیاز بدون انجام عمل جراحی تهاجمی انجام می‌شود و جای زخم باقی نمی‌ماند. اما در روش FUT ممکن است یک زخم چند سانتی‌متری نواری در ناحیه پشت سر که مو از آن برداشته شده است به وجود بیاید. همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است.
  • در تکنیک FIT از آنجایی که برش انجام نمی‌شود، خونریزی و درد زیادی وجود ندارد اما در تکنیک FUT ممکن است خونریزی شدید باشد.
کاشت مو سوپرترکیبی پلاس لیماکاشت
کاشت مو سوپرترکیبی پلاس لیماکاشت

مقایسه از لحاظ کیفیت و نتیجه

  • در تکنیک FUT از آنجایی که تمام موهای برداشته شده از پشت گردن استفاده می‌شود، تقریبا ۸۰ درصد از موها با موفقیت پیوند زده می‌شوند. اما در روش FIT فقط موهای باکیفیت منتقل می‌شوند، موفقیت کاشت حدود ۹۵ درصد است.
  • در روش FIT ریشه مو ساختار طبیعی خود را حفظ می‌کند؛ اما در تکنیک FUT در قسمت پایین مو به وضوح حفره‌هایی وجود دارد.
  • در روش FUT از آنجایی که برش ایجاد می‌شود، افراد باید برای مدت معینی از مسکن استفاده کنند؛ اما در روش FIT از آنجایی که جراحی وجود ندارد و عمل دردناکی انجام نمی‌شود، نیازی به استفاده از مسکن نیست.
  • در تکنیک FUT حدود ۲ هزار ریشه در ۶ ساعت قابل کاشت است؛ اما در روش FIT سیصد ریشه در هر ساعت قابل کاشت است.
  • در روش FUT قبل از عمل نیازی به کوتاه کردن موها نیست؛ ولی در روش FIT از آنجایی که فولیکول‌های مو یکی یکی گرفته می‌شوند، موها باید کوتاه شوند.
کاشت مو سوپرنرکیبی لیماکاشت
کاشت مو سوپرنرکیبی لیماکاشت

مقایسه از جهت عوارض و محدودیت‌ها | کاشت مو به روش FUT و FIT

  • در تکنیک FUT افراد باید حدود دو هفته پس از کاشت مو استراحت کنند. اما در تکنیک دو روز  پس از عمل می‌توانند به طور فعال به کار خود ادامه دهند.
  • در روش FUT از آنجایی که پوست بریده می‌شود و بی‌حسی موضعی اعمال می‌شود، احساس بی‌حسی می‌تواند به مدت ۶ ماه در محل برش ایجاد شود.
  • در روش FUT جلسات باید به فاصله چند ماهه انجام شوند اما در روش FIT جلسه دوم را می‌توان یک یا دو هفته بعد انجام داد.
  • در روش FUT بعد از عمل در چشم‌ها ورم ایجاد می‌شود. ولی در تکنیک FIT هیچ تورمی در ناحیه صورت یا چشم ایجاد نمی‌شود.

در روش FUT فعالیت‌های ورزشی به مدت دو هفته ممنوع است؛ اما در عمل FIT فرد می‌تواند دو روز بعد از عمل به ورزش بپردازد.

ممنوعیت ورزش در FUT
ممنوعیت ورزش در FUT

دوره نقاهت پس از کاشت مو به روش  اف یو تی و اف آی تی

دوره نقاهت پس از کاشت مو به روش FUT متغیر است و بسته به ناحیه کاشت مو معمولا بین ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد. برخی از افراد پس از کاشت مو به روش FUT به دلیل تورم احتمالی در ناحیه سر، احساس ناراحتی بیشتری نسبت به روش‌های دیگر دارند. در این موارد داروهای ضد التهاب و مسکن برای کاهش علائم تجویز می‌شود.

تفاوت روش FUT و FIT

در طول دوره نقاهت پس از کاشت مو به روش FUT باید از لمس و ماساژ ناحیه کاشته شده خودداری کنید، در صورت نیاز به حمام، از مالیدن سر و همچنین استفاده از شامپوهای قوی خودداری کنید. برای اینکه روند بهبودی پس از کاشت مو به آرامی پیش برود، پزشکان توصیه می‌کنند که داروهای تجویزی را به طور منظم تا دو هفته مصرف کنید و از سیگار، الکل، ورزش و مقاربت جنسی خودداری کنید.

بیشتر بدانیم

[random-posts]

تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT

در روش FIT به دلیل تهاجم کمتر و عدم نیاز به برش، دوره نقاهت کوتاه‌تر خواهد بود و سریع‌تر می‌توانید به فعالیت روزانه خود برگردید. دو روز بعد از کاشت مو می‌توانید سر کار بروید یا ورزش‌های سبک انجام دهید. البته تورم ممکن است تا حدود یک هفته بعد از عمل نیز قابل رویت باشد که به مرور از بین خواهد رفت و بعد از دو هفته هیچ اثری از کاشت مو قابل مشاهده نیست.

راه حل‌های موثر برای افزایش ماندگاری کاشت مو به روش FUT

میزان موفقیت هر روشی، از جمله FUT، به تخصص و مهارت پزشک بستگی دارد. یک متخصص با تجربه می‌تواند پیوند FUT را با درصد موفقیت ۹۵ درصد نیز انجام دهد. مهم‌ترین راه برای افزایش ماندگاری موهای شما در وهله اول انتخاب کلینیکی با کادر بهداشتی مجرب و در مرحله دوم انجام مراقبت‌های استاندارد و اصولی قبل و بعد از کاشت مو است. برخی از اقداماتی که می‌تواند نتیجه را تثبیت کند و عمر مفید آن را افزایش دهد عبارتند از:

تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT

  • شستشوی مناسب بعد از کاشت مو
  • پرهیز از رنگ کردن مو بعد از کاشت مو
  • برای مدت کوتاهی از کلاه یا روسری استفاده کنید.
  • هنگام خواب، سر خود را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به بدن خود عمودی نگه دارید.
  • تا چند روز از داروهایی که خون را رقیق می‌کنند مصرف نکنید.
  • تا ۱۰ روز از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی الکل جدا خودداری کنید.
  • تا یک ماه از قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید خودداری کنید.
  • تا یک هفته از رابطه جنسی و فعالیت‌های تحریک آمیز خودداری کنید.
  • ناحیه کاشت مو را دستکاری یا لمس نکنید.
نـمونه کاشت مو لیما
نـمونه کاشت مو لیما

آیا نتایج کاشت مو به روش FUT و FIT متفاوت است؟

همان‌طور که ذکر شد نتیجه جراحی هر روش تا حد زیادی به مهارت پزشک شما بستگی دارد. تعداد جلسات جراحی بر نتیجه شما تاثیر مهمی خواهد داشت. در نتیجه در صورت مهارت کافی و انجام دقیق جلسات هر دو روش می‌تواند نتیجه خوبی برای شما رقم بزند.

موفقیت جراحی بستگی به این دارد که موهای کاشته شده و خط موی شما چقدر طبیعی به نظر برسد.


انتخاب روش کاشت مو با توجه به نیازهای خاص بیمار

روش مورد استفاده را می‌توان با توجه به نیاز فردی که کاشت مو انجام می‌دهد تعیین کرد. به عنوان مثال، تکنیک FUT را می‌توان برای کاشت موی متراکم‌تر ترجیح داد. روش FIT نیز گزینه خوبی برای بیمارانی خواهد بود که وسواس زیادی به رفع شدن جای زخم‌های جراحی دارند. همچنین این روش دوره نقاهت کوتاه‌تری خواهد داشت و برای کسانی که فرصت کافی برای استراحت ندارند مناسب‌تر است. کسانی که به ظاهر طبیعی‌تر موها و میزان موفقیت بالاتر فکر می‌کنند نیز بهتر است از روش FIT استفاده کنند. به طور کلی روش FIT جدیدتر است و معمولا استفاده از این روش توصیه می‌شود.

تفاوت روش FUT و FIT
کاشت مو با روش نوین SUT

تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT

جمع‌بندی

موهای شما ممکن است به دلایل فراوانی از جمله افزایش سن، تاثیر داروها، عوامل ارثی و تغذیه دچار ریزش شود. خوشبختانه امروزه روش‌های متنوعی برای کاشت مو و ترمیم موهای آسیب‌دیده وجود دارد. کاشت مو به روش FUT و FIT از پرکاربردترین و متداول‌ترین شیوه‌های ترمیم مو است. هر دو این روش‌ها نوعی عمل جراحی هستند اما تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

روش FUT شامل برداشتن نواری از موها پشت سر یا کناره‌ها و سپس پیوند به قسمت جلوی سر است. در این روش جای زخم بخیه می‌خورد و ممکن است جای آن کمی باقی بماند. در روش FIT موها به صورت یکی یکی از پشت سر یا کنار شقیقه‌ها برداشته می‌شوند و در قسمت جلوی سر کاشته می‌شوند. این روش جای زخم باقی نمی‌گذارد و دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد.

تفاوت روش FUT و FIT

در روزهای آغازین نقاهت از شستشوی موها و قرار گرفتن در معرض آفتاب دوری کنید. اگر در این مدت احساس درد داشتید می‌توانید از قرص مسکن استفاده کنید. در این مقاله به معرفی این دو روش و مزایا و معایب آن‌ها پرداختیم و آن‌ها را با هم مقایسه کردیم. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری دارید می‌توانید سایر مقالات سایت ما را مطالعه کنید.

تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT تفاوت روش FUT و FIT

لیماکاشت برای شما مکانی آرامش بخش را برگزیده است. این کلینیک با بهره مندی از کادری مجرّب و کارآزموده با استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین دستاوردهای دانش و تکنولوژی، منطبق با خدمات سلامتِ استانداردهای ملّی و جهانی اثر بخش: پاسخ گو، بیمارمحور، با کیفیت و تضمین شده، توانمند در مدیریت و کاستن از خطرات و خطاهای پزشکی، در ارائه سلامت، درمان و زیبایی در سطح کشور، آماده خدمت رسانیست. 

سایر خدمات لیما کاشت

سوالات متداول

آیا کاشت مو دردناک است؟

فرایند می تواند دردناک باشد اما شدت درد در هر فرد متفاوت است. اغلب افراد هنگام تزریق داروی بی حس کننده احساس درد خواهند کرد. همچنین، امکان دارد پزشک جهت کاهش درد و ناراحتی، ناحیه درمان را سرد کند. به طور کلی، این فرایند معمولا دردناک نیست.

دوره بهبودی پس از کاشت مو چگونه است؟

با توجه به این که میکرو گرافت فرایندی ساده و همراه با بی حسی موضعی است معمولا به بستری شدن در بیمارستان نیاز نخواهد بود. بدن میکرو گرافت را به عنوان بخشی از خود تلقی کرده و آن را پس نمی زند. همچنین، احتمال بروز جای زخم در این فرایند اندک است. در روز های اول پس از فرایند، فرد باید از شامپو های ضد عفونی کننده استفاده و از رفتن به سونا، ورزش کردن و قرار گیری در معرض نور خورشید اجتناب کند. بیمار ۱۰ روز پس از فرایند جهت کشیدن بخیه ها به مطب پزشک باز خواهد گشت.

معایب کاشت مو چیست؟

همچون هر فرایند دیگر، جراحی میکرو گرافت نیز با خطر خونریزی، عفونت و یا واکنش حساسیتی به ماده بی حس کننده همراه است. در این فرایند معمولا حد مشخصی برای حداکثر تعداد مو های پیوندی در یک جلسه وجود داشته و اغلب به بیش از یک جلسه درمانی نیاز است. احتمال اندکی نیز در زمینه از بین رفتن مو، ریزش آن و بروز جای زخم وجود دارد. با گذشت زمان، امکان دارد مو های اطراف محل پیوند ضعیف شوند.

هزینه کاشت مو چقدر است؟

هزینه فرایند بسته به تعداد مو های پیوندی، جلسات درمانی، وسعت ریزش مو، مهارت پزشک و کلینیک درمانی متفاوت است. به طور معمول، مردان به ۱ تا ۳ جلسه درمانی نیاز خواهند داشت.

بهترین سن برای انجام کاشت مو چه زمانی است؟

از آن جایی که بهترین نتایج معمولا در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال به دست می آیند، اغلب متخصصان انجام این فرایند را در بازه سنی یاد شده توصیه می کنند.

نتایج کاشت مو چه مدت ماندگار هستند؟

در صورتی که پیوند مو به درستی انجام شود، نتایج آن دائمی خواهند بود. احتمال موفقیت این فرایند  ۹۰ تا ۹۵ درصد بوده و نتایج آن مادام العمر هستند.

آیا امکان ریزش مو پس از فرایند کاشت وجود دارد؟

پس از جراحی، همگام با عادت کردن بدن به فولیکول های جدید مو ریزش مو اتفاق می افتد. این ریزش موقت معمولا در هفته دوم تا هشتم پس از کاشت رخ داده اما ظرف ۳ ماه مو ها دوباره شروع به رشد می کنند. نتایج نهایی فرایند را می توان ۸ تا ۱۲ ماه بعد از جراحی مشاهده کرد. فولیکول مو های کاشته شده دارای توان بیشتری بوده و امکان ریزش آن ها بسیار اندک است. البته، کم پشت شدن مو ها در اثر افزایش سن پدیده ای رایج و طبیعی به شمار می آید.

فهرست مطالب