کاشت مو به روش FUT

کاشت مو به روش FUT

کاشت مو به روش FUT یکی از روش‌های رایج در کاشت مو محسوب می‌شود. FUT مخفف اولین حروف کلمات Follicular Unit Transplantation، به معنی انتقال واحد فولیکولی مو است. به عقیده بسیاری از متخصصان، بهترین روش ترمیم یا درمان طاسی سر، انتقال مو از نواحی دارای مو، به ناحیه طاس و بدون مو است.

در کاشت مو به روش FUT، معمولا یک سری واحد فولیکول مو، به‌صورت نواری از بانک مو جدا می‌شود. سپس، این نوار به واحدهای کوچک‌تری از مو تقسیم می‌شود. واحدهای تقسیم شده از نوار مو، در نواحی مختلف روی سر کاشته می‌شوند. برای کاشت تارهای مو، کف سر پس از بی‌حسی، به‌وسیله پانچ مخصوص سوراخ ریزی می‌شود. سپس ریشه مو درون شکاف ایجاد شده قرار خواهد گرفت. کاشت مو به روش FUT به‌گونه‌ای انجام می‌شود که موها با زاویه مناسب در این سوراخ‌ها، قرار می‌گیرند.

کاشت مو03
کاشت مو07

با این حال این تکنیک با مشکلات و محدودیت‌هایی همراه است. مزایا و معایب کاشت مو به روش FUT چیست؟ آیا FUT یکی از بهترین روش‌های کاشت مو است؟ تفاوت روش های کاشت مو چیست؟‌ در ادامه، پاسخ این سوالات را بررسی می‌کنیم.

پس همراه ما باشید!

کاشت مو FUT
کاشت مو FUT

واحد فولیکولی در کاشت مو به روش FUT چیست؟

واحد فولیکولی، به دسته‌ای از موها گفته می‌شود که در تعداد ۱ الی ۵ عددی بر روی ناحیه سر، وجود دارند. این موها، معمولا هم‌زمان با هم رشد می‌کنند. در روش‌های مختلف کاشت مو، معمولا هر واحد فولیکولی یا هر گرافت مو در یک سوراخ قرار می‌گیرد. در تعبیری ساده‌تر، هر واحد فولیکولی، مانند جزیره‌ای مجزا رشد و نمو دارد. به‌دلیل همین ویژگی، می‌توان از واحدهای فولیکولی مو برای استفاده در روش‌های کاشت مو کمک گرفت.

در واقع به جای اینکه تارهای مو را تک به تک از بانک مو جدا کنیم و در جای بدون مو بکاریم، یک گرافت شامل چند تار مو را منتقل می‌کنیم و پیوند می‌زنیم. این تکنیک چند مزیت مهم دارد:

  • افزایش تراکم موی کاشته شده
  • بیشتر شدن سرعت کاشت مو
  • بالا رفتن تعداد تارهای موی پیوند زده شده
  • طبیعی شدن نتیجه کاشت مو
  • کاهش میزان جراحت پوست سر و کمتر شدن خطر عفونت؛ در نتیجه کاهش ریسک از دست رفتن نتایج عمل کاشت مو


پیش از کاشت مو به روش FUT به چه موارد مهمی باید توجه داشت؟

پیش از انجام کاشت مو به روش FUT یا هر تکنیک دیگری، باید دو مسئله بسیار مهم را در نظر گرفت؛ در غیر این صورت نتیجه کاشت مو با شکست همراه خواهد شد. نخست این که باید الگوی ریزش موی سر کامل شود و دوم هم اینکه بانک موی مناسبی برای کاشت موجود باشد.

اگر ریزش موهای شما به پایان نرسد و الگوی طاسی و ریزش موهای سر شما مشخص نشود؛ انجام کاشت مو ممکن است بدون نتیجه باشد و زمان و هزینه شما از دست برود. به همین دلیل باید تا پس از ۲۵ یا ۳۰ سالگی صبر کنید. معمولا پس از این بازه سنی، ریزش مویی که دلایل ژنتیکی و هورمونی دارد، به پایان می‌رسد. به ویژه در مردان که معمولا الگوی ریزش موی شبیه به هم دارند. در چنین شرایطی جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی می‌تواند بهترین روش کاشت مو را به شما پیشنهاد کند.

نمونه کار لیما کاشت
نمونه کار لیما کاشت

اگر پیش از پایان یافتن ریزش موها شروع به کاشت کنید، این احتمال وجود دارد که موهای کاشته شده شما نیز بریزد. همچنین ممکن است بانک موی شما نیز در آینده دچار ریزش شود و تراکم موهای شما در پشت سر بیشتر از جلوی سر شود. این حالت بسیار غیر طبیعی است و موهای شما را زشت و بد حالت خواهد کرد. به نوعی که انگار یک کلاه‌گیس کوچک بالای سر خود قرار داده باشید!

همچنین وجود یک بانک موی مناسب با تراکم بالای فولیکول‌های سالم نیز ضروری است. اگر پس از پایان ریزش مو پس از ۳۰ سالگی، بانک موی پشت سر شما نیز دچار مشکل شده باشد، دیگر نمی‌توانید از آن برای کاشت مو به روش FUT استفاده کنید. در چنین شرایطی باید به سراغ روش‌های دیگر کاشت مو بروید مانند پیوند موهای بدن به سر.

شروع کاشت مو به روش FUT چگونه است؟

اگر نتایج آزمایش‌ها و معاینات شما مناسب باشد و شما گزینه مناسبی برای کاشت مو به روش FUT باشید؛ برای عمل جراحی باید یک روز کامل را کنار بگذارید. موهای خود را به میزان مشخص شده توسط پزشک کوتاه کنید و سپس به کلینیک یا مرکز زیبایی مراجعه نمایید. معمولا عمل کاشت مو از صبح زود شروع می‌شود و بسته به میزان تراکم مورد نیاز تا عصر ادامه خواهد داشت. پس صبحانه سبک اما مقوی بخورید و ترجیحا با یک همراه مراجعه کنید.

در ابتدا، پزشک معالج اقدام به بی‌حس نمودن ناحیه پشت سر می‌کند. این ناحیه معمولا با لیدوکایین بی‌حس می‌شود. پس از بی‌حس نمودن این قسمت، پزشک خطی نازک و مستطیلی را به شکل نواری از بانک مو جدا می‌کند. ابعاد این نوار، معمولا به میزان نیاز هر فرد بستگی دارد. هر چه نواحی طاسی سر بزرگ‌تر باشد، نواری که از ناحیه بانک مو برش داده می‌شود، بزرگ‌تر است.

نـمونه کاشت مو لیما
نـمونه کاشت مو لیما

اگر فردی با ریزش مو محدود و اندک، جهت کاشت مو به روش FUT به پزشک مراجعه کند، نواری که از بانک مو همان فرد استخراج می‌شود، حدود ۱۰ سانتیمتر است. اگر طاسی مو از خط رویش مو بالای پیشانی، تا تاج مو باشد، به حدود ۳۰ سانتیمتر مو نیاز است.

پس از برش یک نوار باریک و بلند از پوست سر همراه با تارهای موی روی آن، محل برش بخیه می‌خورد. رد این بخیه در آینده به شکل یک خط باریک و بلند و کمرنگ دیده خواهد شد که البته در زیر موهای پس سر شما پنهان است.


فرایند کاشت مو به روش FUT

اگر بخواهیم فرایند کاشت مو به روش FUT را بررسی کنیم، باید به نحوه جداسازی واحدهای فولیکول مو اشاره کنیم. در این روش کاشت مو، واحدهای فولیکولی، زیر میکروسکوپ دیده می‌شوند و سپس جداسازی انجام می‌شود. در این جداسازی، سعی بر حفظ ساختار هر واحد فولیکولی و عدم آسیب به آن است. این پروسه، در روش‌های کاشت مو، بخشی مهم و حساسی است. معمولا در روش‌های موفق کاشت مو، این قسمت بسیار بادقت و حساسیت بسیار زیادی انجام می‌شود تا هیچ آسیبی به واحد فولیکولی وارد نشود.

بیشتر بدانیم:

[random-posts]

هرچه فولیکول‌ها آسیب کمتری ببینند و بهتر برای کاشت در پوست سر آماده شوند، نتیجه عمل کاشت مو به روش FUT موفق‌تر خواهد بود. اگر به تراکم بالایی برای کاشت مو نیاز داشته باشید، ممکن است عمل کاشت مو در دو روز انجام شود. به این ترتیب باید فولیکول‌ها در دما و شرایط مناسب نگهداری شوند تا برای فاز دوم کاشت در روز بعد سالم و زنده باقی بمانند.

کاشت مو لیما
کاشت مو لیما

اهمیت فرم قرارگیری گرافت مو

فرم قرارگیری فولیکول مو در ناحیه جدید، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که توسط پزشک، به آن پرداخته می‌شود. از دید پزشکان باتجربه، مشخص کردن فرم قرارگیری گرافت مو، کاری استراتژیک است. در واقع نحوه قرارگیری گرافت مو، نحوه رویش و موفقیت‌آمیز بودن رشد موهای جدید را مشخص می‌کند.

به عقیده جراحان حوزه کاشت مو، نحوه قرارگیری موهای جدید در حفره‌های سر، در فرایند کاشت مو و موفقیت آن، اهمیت زیادی دارد. این دقت، نیازمند تجربه و تخصص پزشک و آموزش صحیح کارشناس کاشت مو است. هرچه زاویه و فرم قرار گیری فولیکول و ریشه مو در پوست سر بهتر باشد، امکان ایجاد پیوند با رگ‌های خونی پوست بیشتر می‌شود و شانس موفقیت پیوند بالاتر می‌رود.

خواب مو و طبیعی بودن فرم رویش موها، خوش حالت شدن موهای کاشته شده در آینده و در نهایت طبیعی شدن خط رویش مو، همگی به همین فرم کاشت فولیکول‌های مو بستگی دارد.

فولیکول مو چیست
فولیکول مو چیست

مزایای کاشت مو به روش FUT چیست؟

مدت زمان کاشت مو به روش FUT، بسیار کم‌تر از روش FUE است. در واقع، اگر فرد متقاضی استفاده از تکنیک‌های کاشت مو، علاقه‌مند به کاشت مو در کم‌ترین زمان باشد، تکنیک FUT، بهترین روش کاشت مو برای او خواهد بود. یکی دیگر از مزایای استفاده از روش کاشت مو FUT، کیفیت واحدهای فولیکولی قابل انتقال است.

در این روش، به‌دلیل برداشت نواری مو، احتمال آسیب به ریشه فولیکول بسیار کم است و ریسک کاشت ناموفق را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همچنین، عدم استفاده از پانچ و سوزن سوزن نمودن ناحیه بانک مو، یکی دیگر از مزایایی است که بسیاری افراد را علاقه‌مند به استفاده از FUT نموده است.

مراحل FUT برای کاشت مو
مراحل FUT برای کاشت مو

معایب کاشت مو به روش FUT چیست؟

اگر بخواهیم معایب کاشت مو با روش FUT را بررسی کنیم، به میزان جراحت و جای زخم آن می‌رسیم. معمولا جای زخم در روش FUT به صورت نواری و مشهود است. در ناحیه بانک مو که معمولا در پشت سر قرار دارد، خط افقی برش و بخیه آن، برای همیشه باقی می‌ماند. هر چند این خط با رشد مجدد موها پوشیده می‌شود؛ اما عده زیادی به‌دلیل همین میزان جراحت و اسکار پوست سر، علاقه چندانی به استفاده از این روش ندارند و FUT را به‌عنوان بهترین روش کاشت مو، نمی‌شناسند.

از دیگر معایب این روش می‌توان به طولانی بودن مدت زمان بهبودی آن اشاره کرد. به‌دلیل وسعت جای زخم در ناحیه برداشت مو، سرعت بهبودی در این روش بیش از ۱۰ الی ۱۴ روز است. نگهداری از موها در این مدت زمان، به‌منظور پیشگیری از عفونت و مشکلات این‌چنینی، بسیار مشکل‌تر از سایر روش‌ های کاشت مو است.

بهترین روش کاشت مو چیست؟

یکی از ضروری‌ترین موضوعاتی که از طرف پزشک توضیح داده می‌شود، روشن کردن نحوه انتخاب بهترین روش کاشت مو است. اگر روش های کاشت مو را به‌خوبی بشناسید، می‌توانید براساس نیازتان، بهترین را انتخاب کنید. بهترین روش برای هر شخص، ممکن است متفاوت باشد. پس سعی کنید، با تحقیق و پرس و جو، بهترین روش را برای کاشت مو، انتخاب کنید. مقایسه، بهترین راه انتخاب روش های مختلف کاشت مو است.

تفاوت روش FUT و SUT چیست؟

آخرین و بهترین روش کاشت مو SUT است. در این تکنیک، از دستگاهی جدید استفاده می‌شود که بدون ایجاد درد و خون‌ریزی، توانایی کاشت تعداد بسیار زیادی از فولیکول‌های مو را دارد. این روش، بدون هیچ جراحتی، کاشت مو را انجام می‌دهد. در حالی که، کاشت مو به روش FUT جراحت و زخم در محل برداشت نواری پوست را به‌دنبال خواهد داشت. در روش SUT، تعداد واحدهای فولیکولی قابل انتقال در هر جلسه، چند برابر روش FUT است. پس بهتر است، برای انتخاب بهترین روش کاشت مو، به‌خوبی تحقیق کنید.

در روش SUT گرافت‌های مو به صورت تک به تک و با پراکندگی مناسب از سطح بانک مو جدا می‌شوند. به همین دلیل تراکم بانک مو به صورت یکسان کم می‌شود که خود را نشان نمی‌دهد و از سوی دیگر با تراکم ناحیه کاشت در جلوی سر یک دست خواهد شد. همچنین جای خارج شدن گرافت‌ها نیز دیده نخواهد شد.

مقایسه FUT و FUE
مقایسه FUT و FUE

تفاوت روش FUT و FUE چیست؟

همان‌طور که توضیح داده شد، انتخاب بهترین روش کاشت مو، نیازمند آگاهی از تفاوت‌های روش های کاشت مو است. در روش FUE فولیکول مو، به‌وسیله پانچ مخصوص، از بانک مو جدا می‌شود. در این روش، شعاع دور موها به‌صورت دایره‌ای،  بریده می‌شود و واحد فولیکولی در انتظار انتقال به ناحیه جدید، نگهداری می‌شود. اگر بخواهید روش های کاشت مو را مقایسه کنید، لازم است بدانید که میزان درد در روش FUE بسیار کاهش یافته است؛ اما مدت زمان انجام کاشت مو، بسیار بیشتر از روش FUT است.

در FUE احتمال برداشت فولیکول سالم از بانک مو، ضعیف‌تر از روش FUT است. یکی دیگر از تفاوت‌های FUT و FUE، مدت زمان بهبودی و دوران نقاهت در آن‌ها است. در روش FUE، به دلیل کوچک بودن جای زخم در نواحی برداشت و کاشت، سرعت بهبودی بین ۵ الی ۷ روز است. درحالی‌که این دوره در روش FUT حدود دو برابر است.

آیا می‌توان از هر دو روش FUT و FUE استفاده کرد؟

در ابتدا، بهتر است بدانید که کاشت مو به روش FIT همان FUE است. اگر بخواهیم استفاده از هر دو روش را در کاشت مو بررسی کنیم، باید گفت، روش FUT اولویت بیشتری دارد و لازم است در ابتدا از روش FUT استفاده کنید و سپس، برای به حداکثر رساندن کاشت واحد فولیکول مو، از روش FIT یا FUE استفاده نمایید.  معمولا مانعی برای استفاده از هر دو روش وجود ندارد و تمامی این موارد، بسته به تصمیم و تشخیص پزشک دارد.

نمونه کار لیما کاشت
نمونه کار لیما کاشت

تغییر بافت مو

اگر کمی با دقت موهای خودتان یا اطرافیان‌تان را بررسی کرده باشید، متوجه تغییر بافت مو در نواحی مختلف سر شده‌اید. در واقع، محل قرارگیری موها، تغذیه موها و عوامل متعدد دیگری می‌تواند بر روی بافت مو اثرگذار باشد. زمانی که کاشت مو به روش FUT انجام می‌شود، فولیکول‌های مو از بانک مو جدا شده و در محل جدید پیوند می‌خورند. ممکن است پس از ریزش این موها و رویش موهای جدید، متوجه تغییر بافت مو شوید.

این شرایط کاملا طبیعی است. در برخی افراد پس از مدتی تغییر بافت مو انجام می‌شود و موها جنسی مشابه با سایر موهای آن ناحیه پیدا می‌کنند؛ اما در برخی دیگر این اتفاق هرگز نمی‌افتد و موها بافتی متفاوت خواهند داشت. زبری موها، ضخامت آن‌ها و حالت آن، از جمله مواردی است که با بافت مو تغییر می‌کند.

سیگار کشیدن

همان ‌طور که می‌دانید، مراقبت‌های قبل و بعد از کاشت مو به روش fut نقش مهمی در نتیجه آن دارند. در واقع، اگر این مراقبت‌ها دقیق و جدی دنبال نشوند، می‌توانند زحمات پزشک و هزینه‌های خودتان را هدر دهند. استعمال دخانیات یکی از همین مراقبت‌ها است. طبق توصیه پزشکان، مصرف سیگار حداقل ۱ الی ۲ هفته قبل از کاشت مو ممنوع است. بعد از کاشت مو نیز، تا زمان بهبودی کامل زخم‌ها و استحکام موها، بهتر است سیگار نکشید. مصرف سیگار و قلیان بعد از کاشت مو موجب می‌شود تا خون‌رسانی به موها ضعیف شده و اکسیژن مطلوبی به موها نرسد.

کاشت مو به روش FUT کاشت مو به روش FUT کاشت مو به روش FUT کاشت مو به روش FUT کاشت مو به روش FUT کاشت مو به روش FUT کاشت مو به روش FUT کاشت مو به روش FUT

تصور کنید در شرایطی که موهای کاشته شده دچار شوک هستند و نیاز ضروری به مواد مغذی دارند، رساندن آن را مختل می‌کنید. از سوی دیگر بدیهی است که سیگار کشیدن روند بهبودی را کند می‌کند. به همین دلیل ریسک عفونت در افراد افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که زخم‌ها در زمان مناسب بهبود پیدا نکرده‌اند و مراقبت‌های پس از کاشت ضعیف است. در این شرایط عفونت می‌تواند پایان ناراحت کننده‌ای برای پروژه شکست خورده کاشت مو باشد.

جوش و آکنه بعد از کاشت

یکی از عوارض رایج بعد از کاشت مو به روش fut، ایجاد جوش و آکنه است. در واقع، زمانی که کاشت مو انجام می‌شود، پوست سر و نواحی نزدیک به آن، دچار تغییرات اندکی می‌شوند. این تغییرات می‌تواند افزایش چربی پوست، ایجاد جوش پوستی، ایجاد شوره سر و موارد این‌چنینی باشد. گاهی التهاب پوست در زمان رشد موها، موجب می‌شود تا جوش و آکنه در آن ایجاد گردد. هیچ تفاوتی ندارد که کاشت مو به روش fut انجام شده باشد یا روش‌های دیگر؛ به هر حال، بروز جوش کاملا طبیعی است.

نمونه کار لیما کاشت
نمونه کار لیما کاشت
نمونه کار لیما کاشت
نمونه کار لیما کاشت

نکته مهم در صورت مشاهده جوش، بررسی اندازه، تورم و شدت آن است. اگر از جمله افرادی هستید که داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده پس از کاشت مو به روش fut را مصرف نکرده‌اید، باید نگران جوش‌های عفونی باشید. این جوش‌ها در زیر پوست ایجاد می‌شوند و درد، التهاب و قرمزی خودشان را خارج از پوست سر نشان می‌دهند. در واقع، پوست سر شما از زیر دچار عفونت شده و فولیکول‌های کاشته شده به شدت در خطر هستند!

در این شرایط باید حتما به پزشک‌تان مراجعه کنید تا اقدامات لازم جهت بهبودی انجام شود. رعایت بهداشت، جدی گرفتن مراقبت‌های بعد از کاشت مو به روش fut و همچنین، شستشوی سر طبق توصیه پزشک، از جمله اقداماتی است که می‌تواند این عوارض را کم‌رنگ کند.

چرا باید برای کاشت مو به مرکز معتبری مراجعه کرد؟

اگر بخواهید بهترین روش را برای کاشت مو انتخاب کنید، لازم است به بهترین مرکز کاشت مو مراجعه کنید. در چنین فضاهایی، به‌دلیل وجود امکانات مختلف برای اجرای تمامی تکنیک‌های کاشت مو، اطلاعات مطلوب، واقعی و عاری از جهت‌گیری خاص، در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌گیرد. یک مرکز معتبر کاشت مو، معمولا پرسنل مسئول و متخصصی را برای پیگیری و پشتیبانی از عملیات کاشت مو، در اختیار دارد.

هر چه کیفیت خدماتی که در مرکز کاشت مو ارائه می‌شود، بالاتر باشد، احتمال موفقیت کاشت مو بیشتر می‌شود. اما برعکس، هر چه عملکرد مرکز کاشت مو ضعیف‌تر باشد و پزشک متخصص و باتجربه‌ای، مسئولیت کاشت مو را بر عهده نگیرد، ریسک بروز مشکلات بعدی پس از کاشت مو، بسیار بیشتر خواهد شد.

کاشت مو به روش FUT کاشت مو به روش FUT کاشت مو به روش FUT کاشت مو به روش FUT کاشت مو به روش FUT کاشت مو به روش FUT کاشت مو به روش FUT کاشت مو به روش FUT

ناموفق بودن کاشت مو، عفونت پوست در نواحی کاشت یا برداشت مو، عدم توجه به جهت رویش در زمان کاشت مو و مشکلات این‌چنینی، موجب از بین رفتن هزینه‌ای خواهد شد که برای کاشت مو اختصاص داده‌اید. پس جهت پیشگیری از این رویدادهای ناخوشایند، حتما نسبت به انتخاب مرکز معتبر جهت کاشت مو تحقیق کنید.

بهترین مرکز کاشت مو در تهران کجاست؟


چگونه بهترین پزشک را برای کاشت مو به روش FUT  انتخاب کنید؟

برای انتخاب بهترین پزشک جهت کاشت مو، بهتر است خوب بررسی کنید. فهرستی از بهترین پزشکان کاشت مو را بنویسید و در خصوص نمونه کارهای واقعی آن‌ها، تحقیق کنید. سعی کنید از طریق شبکه‌های اجتماعی، با این افراد ارتباط برقرار کنید و سوالات‌تان را بپرسید. این افراد، بهترین اطلاعات را در اختیار شما قرار خواهند داد. سوال در خصوص تکنیک کاشت مو، نحوه کاشت مو، عملکرد پزشک و دستیاران در زمان کاشت و همچنین کیفیت کاشت مو، کمک زیادی در تصمیم‌گیری به شما خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که میزان تحصیلات و تجربه پزشک در کنار مهارت وی، به موفقیت عمل کاشت موی به روش FUT کمک خواهد کرد. برای همین انتخاب جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی به شما اطمینان کافی را در رسیدن به نتیجه دلخواه خواهد داد.

هیچ‌کس جز شما و پزشک‌تان، نمی‌تواند بهترین روش برای کاشت مو را برایتان مشخص کند. در واقع، بهترین روش برای هر شخص با هر ویژگی و مشخصاتی، متفاوت است.‌ پس سعی کنید با تحقیقات دقیق و شناخت حاصل از آن، روش مطلوبی را برای کاشت مو  انتخاب کنید و کاشت موفقیت‌آمیزی را تجربه کنید.

جمع بندی

اگر شما هم کاندید کاشت مو به روش fut هستید، بهتر است با مطالعه دقیق اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شد، آگاهانه‌تر برای این کار اقدام کنید. اطلاع از نحوه مراقبت‌های قبل و بعد از کاشت مو به روش fut، موجب می‌شود تا کاشت مو موفقیت آمیزی را تجربه کنید. درنظر گرفتن تمامی رویدادهای احتمالی، به شکلی واقع بینانه موجب می‌شود تا انتظارات‌تان از نتیجه کاشت مطلوب باشد و همه چیز بدون نگرانی و استرس انجام شود.

سایر خدمات لیما کاشت

سوالات متداول

آیا کاشت مو دردناک است؟

فرایند می تواند دردناک باشد اما شدت درد در هر فرد متفاوت است. اغلب افراد هنگام تزریق داروی بی حس کننده احساس درد خواهند کرد. همچنین، امکان دارد پزشک جهت کاهش درد و ناراحتی، ناحیه درمان را سرد کند. به طور کلی، این فرایند معمولا دردناک نیست.

دوره بهبودی پس از کاشت مو چگونه است؟

با توجه به این که میکرو گرافت فرایندی ساده و همراه با بی حسی موضعی است معمولا به بستری شدن در بیمارستان نیاز نخواهد بود. بدن میکرو گرافت را به عنوان بخشی از خود تلقی کرده و آن را پس نمی زند. همچنین، احتمال بروز جای زخم در این فرایند اندک است. در روز های اول پس از فرایند، فرد باید از شامپو های ضد عفونی کننده استفاده و از رفتن به سونا، ورزش کردن و قرار گیری در معرض نور خورشید اجتناب کند. بیمار ۱۰ روز پس از فرایند جهت کشیدن بخیه ها به مطب پزشک باز خواهد گشت.

معایب کاشت مو چیست؟

همچون هر فرایند دیگر، جراحی میکرو گرافت نیز با خطر خونریزی، عفونت و یا واکنش حساسیتی به ماده بی حس کننده همراه است. در این فرایند معمولا حد مشخصی برای حداکثر تعداد مو های پیوندی در یک جلسه وجود داشته و اغلب به بیش از یک جلسه درمانی نیاز است. احتمال اندکی نیز در زمینه از بین رفتن مو، ریزش آن و بروز جای زخم وجود دارد. با گذشت زمان، امکان دارد مو های اطراف محل پیوند ضعیف شوند.

هزینه کاشت مو چقدر است؟

هزینه فرایند بسته به تعداد مو های پیوندی، جلسات درمانی، وسعت ریزش مو، مهارت پزشک و کلینیک درمانی متفاوت است. به طور معمول، مردان به ۱ تا ۳ جلسه درمانی نیاز خواهند داشت.

بهترین سن برای انجام کاشت مو چه زمانی است؟

از آن جایی که بهترین نتایج معمولا در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال به دست می آیند، اغلب متخصصان انجام این فرایند را در بازه سنی یاد شده توصیه می کنند.

نتایج کاشت مو چه مدت ماندگار هستند؟

در صورتی که پیوند مو به درستی انجام شود، نتایج آن دائمی خواهند بود. احتمال موفقیت این فرایند  ۹۰ تا ۹۵ درصد بوده و نتایج آن مادام العمر هستند.

آیا امکان ریزش مو پس از فرایند کاشت وجود دارد؟

پس از جراحی، همگام با عادت کردن بدن به فولیکول های جدید مو ریزش مو اتفاق می افتد. این ریزش موقت معمولا در هفته دوم تا هشتم پس از کاشت رخ داده اما ظرف ۳ ماه مو ها دوباره شروع به رشد می کنند. نتایج نهایی فرایند را می توان ۸ تا ۱۲ ماه بعد از جراحی مشاهده کرد. فولیکول مو های کاشته شده دارای توان بیشتری بوده و امکان ریزش آن ها بسیار اندک است. البته، کم پشت شدن مو ها در اثر افزایش سن پدیده ای رایج و طبیعی به شمار می آید.

فهرست مطالب