آیا کاشت مو درد دارد‌

ایا کاشت مو درد دارد‌ ؟ درمان درد کاشت مو

ایا کاشت مو درد دارد‌

آیا کاشت مو دردناک است؟ این سوالی است که خیلی ها را برای انجام این عمل دودل کرده است. پاسخ به این سوال بسیار دشوار است و ممکن است تصورات اشتباهی در افراد ایجاد کند. اگر بگوییم بله، تصور یک عمل دردناک و دشوار خواهند داشت و اگر بگوییم خیر، ممکن است در برخی موارد، افراد کمی درد یا ناراحتی حس کنند.

پس بیایید خیلی دقیق‌تر به موضوع درد کاشت مو نگاه کنیم. عوامل درد و ناراحتی هنگام انجام عمل کاشت مو و در روزهای پس از آن به عوامل مختلفی ارتباط دارد. در نتیجه ممکن است در برخی افراد این درد وجود داشته باشد و در برخی تنها یک حس ناراحت کننده (نه لزوما دردناک)، ایجاد شود. اما چه چیزهایی موجب ایجاد درد کاشت مو می‌شود؟

کاشت مو سوپرنرکیبی لیماکاشت
کاشت مو سوپرنرکیبی لیماکاشت

مهمترین عوامل ایجاد درد و ناراحتی در عمل کاشت مو:

  • نوع تکنیک عمل کاشت مو
  • نوع داروی بی‌حسی موضعی بعد از کاشت مو و حتی تکنیک تزریق بی‌حسی
  • شرایط بدنی هر فرد و آستانه تحمل درد
  • مراقبت‌های قبل از عمل
  • مراقبت‌های بعد از عمل
  • توانایی‌ها و تصورات ذهنی هر فرد

اما هر کدام از این موارد چه ارتباطی به ایجاد درد دارند و چگونه می‌توان آنها را مدیریت کرد تا دردی را احساس نکرد؟ با ما همراه باشید.

درد عمل کاشت مو چگونه است؟

در مورد درد کاشت مو نخست باید اشاره کنیم که هرچند فرایند ایجاد درد یک عمل فیزیکی است اما عوامل روانی و ذهنی می‌تواند آن را تشدید کند و یا حتی موجب ایجاد درد کاذب شود. با این وجود درد وقتی در پوست سر به وجود می‌آید که بدن احساس کند مورد آسیب واقع شده است.

انجمن بین المللی مطالعه درد، احساس درد را این گونه تعریف کرده است: “درد، یک تجربه حسی و عاطفی ناخوشایند، مرتبط با آسیب دیدگی واقعی یا بالقوه بافتی و یا شبیه به آن است.”

ایا کاشت مو درد دارد‌

درد بسته به عمق اثرگذاری آن، به طور کلی دو نوع است:

درد سطحی یا درد یکم: این درد از تحریک عصب‌های Nociceptor یا همان سلول‌های گیرنده حس درد ایجاد می‌شوند. وقتی آسیبی به سطح پوست وارد شود، مانند فرو رفتن سوزن یا شکاف لایه بالایی پوست، با این درد روبرو خواهیم شد. وقتی عامل بیرونی ایجاد کننده درد حذف شود، این درد نیز از بین خواهد رفت.

این همان دردی است که ممکن است شما هنگام جراحی کاشت مو حس کنید و با کمک داروهای بی‌حسی موضعی، کنترل می‌شود. در نتیجه بسیار کمتر آن را احساس می‌کنید و یا کلا هیچ دردی هنگام کاشت مو نخواهید داشت.

کاشت مو سوپرترکیبی پلاس لیماکاشت
کاشت مو سوپرترکیبی پلاس لیماکاشت

درد عمیق یا درد دوم: این درد هنگامی رخ می‌دهد که آسیب وارد شده به بافت‌های زیرین مو، ماهیچه‌ها و دیگر ارگان‌های زیر پوست وارد شود. این درد پس از برطرف شدن عامل خارجی، ممکن است تا هفته‌ها با ما باقی بماند. در عمل کاشت مو هیچ برش یا شکاف عمیقی در پوست ایجاد نمی‌شود؛ پس هیچ درد عمیق و ماندگاری از نوع شماره دو، تجربه نخواهید کرد.

همچنین درد از نظر میزان ماندگاری ممکن است به دردهای کوتاه مدت، حاد و مزمن تقسیم شوند. درد حاد به معنی دردی است که ممکن است تا چند روز احساس شود، حتی اگر از نوع شماره یک باشد و اثر سطحی داشته باشد. مانند وقتی که سطح پوست شما می‌سوزد و تا چند روز با درد همراه است.

ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌

درد حاد به معنی وجود ضخم، آسیب و مشکلی ماندگار است که ممکن است رفع شدن آن چند روز یا چند هفته زمان ببرد. این نوع درد، شایع‌ترین حالت در کسانی است که عمل کاشت مو انجام می‌دهند و با مراقبت‌های بعد از عمل قابل پیشگیری یا کنترل است.

حال به بررسی تک تک عواملی بپردازیم که موجب ایجاد درد هنگام عمل کاشت مو و بعد از آن می‌شوند و ببینیم که چگونه می‌توانیم آن دردها را مدیریت کنیم.

تکنیک کاشت مو بدون درد

شیوه کاشت مو یکی از مهمترین عوامل در ایجاد درد و شدت آن است. تکنیک‌های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد از جمله FUT، FUE یا FIT و همچنین SUT و دیگر تکنیک‌های جدید. هر کدام از این روش‌ها دردها مختلفی ایجاد می‌کنند.

در روش FUT یا برداشت نواری، یک نوار باریک به عرض ۱ سانتیمتر و به طول ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر از پوست بانک مو در پشت سر، برداشته می‌شود. در واقع آن بخش از پوست سر که موهای مناسبی برای کاشت دارد، یکجا از سر شما بریده شده و خارج می‌گردد. این روش ممکن است موجب ایجاد درد بیشتر از نوع شماره دو شود. در چنین حالتی ممکن است داروهای بی‌حسی نتوانند کاملا درد شما را از بین ببرند.

اما امروزه کمتر از این روش استفاده می‌شود. روش‌های جدید به صورت نقطه‌ای و با جراحت بسیار کمتری، تارهای مو یا گرافت‌ها را از پوست سر شما خارج می‌کنند. در نتیجه درد بسیار کمتری دارند و کاملا با داروهای بی‌حسی قابل کنترل هستند.

[random-posts]

روش FIT یا SUT برای کاشت مو بدون درد

در این تکنیک‌ها، با کمک پانچ‌های اتوماتیک و یا دستی، گرافت‌های مو از پوست سر برداشته می‌شوند. در نتیجه درد آن بسیار کم است. حال اگر کار برداشت گرافت با پانچ‌های اتوماتیک یا میکروموتور انجام شود، آسیب بسیار بسیار کمی به پوست سر وارد می‌شود و درد آن بسیار ناچیز است. به همین دلیل با داروهای بی‌حسی موضعی، دیگر هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

البته ممکن است کشیدن، فشار و خارج شدن گرافت‌های مو را در پوست سر خود حس کنید که این موضوع برای شما آزاردهنده باشد و یا درد غیر واقعی را در ذهن شما ایجاد کند. هرچه این پانچ‌های خودکار، دقیق‌تر و بهتر باشند و سوزن‌ها یا تیغه‌های آن کیفیت ساخت بالاتری داشته باشند، میزان درد ایجاد شده نیز بسیار کمتر خواهد بود.

ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌

همچنین روش کاشت گرافت‌ها نیز در ایجاد در تاثیرگذار است. در تکنیک‌های قدیمی‌تر، برش‌ها و شکاف‌هایی در پوست سر ایجاد می‌شد و سپس گرافت درون آن قرار می‌گرفت. این در حالی است که در تکنیک‌ها جدید، برشی در ناحیه کاشت ایجاد نمی‌شود بلکه گرافت مو با کمک پانچ‌های خودکار و سوراخ‌های ریز، درون پوست سر جاسازی می‌شود.

به این ترتیب آسیب کمتری به پوست می‌رسد و میزان درد شماره یک نیز کمتر خواهد بود. همچنین فرایند بهبودی بعد از عمل کاشت مو نیز بسیار کوتاه‌تر است و احتمال عوارضی مانند عفونت و ایجاد آسیب‌های عمیق‌تر، کاهش پیدا می‌کند. پس شما درد شماره دو و یا درد حاد را تجربه نخواهید کرد.

کاشت مو به روش SUPER FUE
کاشت مو به روش SUPER FUE

نقش داروی بی‌حسی موضعی و شیوه تزریق آن در کنترل درد کاشت مو

بی‌شک نوع داروی بی‌حسی، کیفیت ساخت و تاریخ تولید آن و همخوانی ان با ویژگی‌های بدنی شما، درد میزان کاهش درد و یا رفع کامل آن، موثر است. مراکز معتبر کاشت مو قطعا از مواد با کیفیت بالاتر استفاده می‌کنند و همچنین دوز مصرف را از حد مجاز کمتر نمی‌کنند. در نتیجه شما درد کمتری احساس خواهید کرد.

از سوی دیگر حتی تکنیک تزریق دارو نیز در میزان درد آن موثر است. وقتی سوزن‌های تزریق وارد سر می‌شود و دارو به زیر پوست تزریق می‌گردد، شما دردی را احساس خواهید کرد که ممکن است کمی با شما بماند اما پس از اثر کردن داروی بی‌حسی، آن درد نیز رفع خواهد شد.

جالب است برخی متخصصان، نخست کمی داروی بی‌حسی روی پوست سر شما میمالند تا به این شکل حتی درد ورود سوزن پیش از تزریق بی‌حسی را نیز از بین ببرند و شما هیچ دردی احساس نکنید!

شرایط بدنی و آستانه تحمل درد

با همه موارد گفته شده، باز هم آستانه تحمل درد برای هر فرد متفاوت خواهد بود. ممکن است برخی افراد با رعایت تمامی نکات گفته شده در زمینه روش کاشت یا شیوه تزریق، باز هم کمی درد را تجربه کنند. در چنین مواردی می‌توان با کنترل ذهنی و حفظ آرامش، این درد را حس نکرد. یعنی باید به آن درد برای چند ساعت بی توجهی کرد!

برخی افراد ترجیح می‌دهند هنگام عمل کاشت مو، با هندزفری به موسیقی گوش دهند و به این ترتیب آرامش پیدا کنند. این تکنیک در بسیاری افراد، باعث کاهش درد و یا حذف آن می‌شود. پس برای همراه داشتن گوشی تلفن و هندزفری و ضدعفونی کردن آن پیش از ورود به اتاق کاشت مو، با متخصص خود هماهنگ کنید.

سیگار و نوشیدنی‌های الکلی ممنوع!

جالب است بدانید مصرف سیگار و الکل از چند هفته قبل از عمل کاشت مو، ممنوع است. این موارد دو مشکل اساسی برای شما ایجاد می‌کنند که موجب دردناک شدن عمل و عوارض جانبی خواهند شد. نخست اینکه سیستم خون رسانی پوست را دچار اختلال خواهند کرد. به این ترتیب خونریزی، روند بهبود کندتر ضخم‌ها و حتی تغییر رنگ پوست در جای ضخم، از عوارض مصرف سیگار یا دیگر دخانیات (مانند قلیان) و نوشیدنی‌های الکلی است.

همچنین ممکن است موجب کاهش اثر داروهای بی‌حسی شوند. در این صورت شما درد بسیار بیشتری احساس خواهید کرد و تجربه خوشایندی نخواهید داشت. پس دست کم از ۲ هفته قبل از عمل کاشت مو، به هیچ وجه سیگار و نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید.

ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌

نقش مراقبت‌های بعد از عمل در کاهش درد کاشت مو

کاشت مو یکی از عمل‌های جراحی زیبایی است که نقش مراقبت‌های بعد از عمل کاشت مو در خانه، برای رسیدن به نتایج خوب، بسیار پررنگ است. یعنی بخشی از میزان موفقیت عمل کاشت مو و زنده باقی ماندن فولیکول‌های مویی که در سر شما پیوند زده شده اند، به مراقبت‌های بعد از عمل خود شما بستگی دارد و از دست دکتر و تیم پزشکی خارج است.

ایا کاشت مو درد دارد‌
نمونه کاشـت مو لیما
  • شست و شوی درست و به موقع پوست سر و ضد عفونی کردن آن
  • جلوگیری از عرق کردن یا آلوده شدن پوست سر
  • مصرف صحیح آنتی بیوتیک و دارهای مسکن تجویز شده
  • خودداری از قرار گرفتن در برابر نور آفتاب
  • مصرف آب و آب میوه طبیعی زیاد
  • خودداری از مصرف زیاد نمک
  • تغذیه مناسب با میوه‌های تازه یا غذاهای دریایی
  • خواب و استراحت کافی
  • عدم دستکاری پوست سر و زخم‌های پیوند مو
  • خودداری از خشک کردن پوست سر با حوله معمولی و یا سشوار

این موارد تنها بخشی از نکاتی است که شما پس از عمل کاشت مو باید رعایت کنید. در غیر این صورت ممکن است عوارض عمل کاشت مو در شما بیشتر شود و درد به همراه داشته باشد. یکی از شایع‌ترین عوارض، ایجاد عفونت در پوست سر است که بسیار خطرناک خواهد بود. چرا که:

  • عفونت باعث از دست رفتن گرافت‌های کاشت شده و از دست رفتن نتایج عمل کاشت مو می‌شود.
  • عفونت به پوست سر یا بافت‌های زیر آن آسیب وارد می‌کند و درد زیادی به همراه خواهد داشت.

در چنین شرایطی حتما باید به جراح خود مراجعه کنید تا با کمک درمان دارویی، عفونت را کنترل کند. اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است پس با شست و شو و ضد عفونی صحیح و به موقع پوست سر، جلوی ایجاد عفونت را بگیرید.

همچنین تورم و تحریک بافت پوست سر پس از عمل نیز می‌تواند به نوبه خود احساس درد خفیف یا احساس ناخوشایندی را در شما ایجاد کند. این موارد عوارض طبیعی و زودگذری هستند و اصلا جای نگرانی ندارند.

درد ذهنی و غیر واقعی در عمل کاشت مو

تمام موارد گفته شده را هم که رعایت کنیم، باز هم برخی افراد ممکن است احساس درد یا ناراحتی داشته باشند. دلیل این امر، انجام عمل کاشت مو بدون بی‌هوشی است. به هر حال احساس قرار گرفتن زیر تیغ جراح و این حس که در پوست سر شما مشغول عمل هستند، می‌تواند تصور بسیار دردناک یا ناراحت کننده‌ای باشد.

کاشت مو لیما
کاشت مو لیما

در واقع وقتی محل جراحی را نمی‌بینید اما احساس می‌کنید که چیزی وارد پوست سر شما می‌شود، میچرخد و بخشی از پوست سر کشیده و جدا می‌شود؛ احساس بدی خواهید داشت. یا حتی هنگامی که برش‌های درون سر و وارد شدن گرافت‌ها را حس می‌کنید، ناخودآگاه ذهن شما احساس خطر می‌کند.

ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌ ایا کاشت مو درد دارد‌

در چنین مواردی ممکن است حس درد داشته باشید که کمی غیر واقعی و ساخته ذهن شما باشد. تفکیک این درد غیر واقعی از درد شماره یک بسیار دشوار است! به ویژه در افرادی که توموفوبیا یا ترس از جراحی و همچنین اضطراب اتاق عمل دارند، این احساس درد و ناراحتی بسیار بیشتر است. اگر سابقه چنین ترس‌هایی را دارید، حتما با جراح خود درمیان بگذارید. ممکن است بتوان با کمک برخی داروهای آرام‌بخش هم استرس و ترس شما را کاهش داد و هم درد جراحی را کمتر کرد.

جمع بندی

آیا شما یکی از افرادی هستید که از طاسی یا ریزش مو رنج می برند؟ پس شاید نگرانی های زیادی در مورد کاشت مو داشته باشید که طبیعی است. از آنجایی که پوست سر ناحیه نسبتاً حساسی از بدن است، فکر ایجاد زخم یا عمل در آن ناحیه می تواند ترسناک باشد، به خصوص ترس از درد بعد از کاشت مو اما واقعیت این است که کاشت مو کمتر از آن چیزی که فکر می کنید ترسناک است.

سایر خدمات لیما کاشت

سوالات متداول

آیا کاشت مو دردناک است؟

فرایند می تواند دردناک باشد اما شدت درد در هر فرد متفاوت است. اغلب افراد هنگام تزریق داروی بی حس کننده احساس درد خواهند کرد. همچنین، امکان دارد پزشک جهت کاهش درد و ناراحتی، ناحیه درمان را سرد کند. به طور کلی، این فرایند معمولا دردناک نیست.

دوره بهبودی پس از کاشت مو چگونه است؟

با توجه به این که میکرو گرافت فرایندی ساده و همراه با بی حسی موضعی است معمولا به بستری شدن در بیمارستان نیاز نخواهد بود. بدن میکرو گرافت را به عنوان بخشی از خود تلقی کرده و آن را پس نمی زند. همچنین، احتمال بروز جای زخم در این فرایند اندک است. در روز های اول پس از فرایند، فرد باید از شامپو های ضد عفونی کننده استفاده و از رفتن به سونا، ورزش کردن و قرار گیری در معرض نور خورشید اجتناب کند. بیمار ۱۰ روز پس از فرایند جهت کشیدن بخیه ها به مطب پزشک باز خواهد گشت.

معایب کاشت مو چیست؟

همچون هر فرایند دیگر، جراحی میکرو گرافت نیز با خطر خونریزی، عفونت و یا واکنش حساسیتی به ماده بی حس کننده همراه است. در این فرایند معمولا حد مشخصی برای حداکثر تعداد مو های پیوندی در یک جلسه وجود داشته و اغلب به بیش از یک جلسه درمانی نیاز است. احتمال اندکی نیز در زمینه از بین رفتن مو، ریزش آن و بروز جای زخم وجود دارد. با گذشت زمان، امکان دارد مو های اطراف محل پیوند ضعیف شوند.

هزینه کاشت مو چقدر است؟

هزینه فرایند بسته به تعداد مو های پیوندی، جلسات درمانی، وسعت ریزش مو، مهارت پزشک و کلینیک درمانی متفاوت است. به طور معمول، مردان به ۱ تا ۳ جلسه درمانی نیاز خواهند داشت.

بهترین سن برای انجام کاشت مو چه زمانی است؟

از آن جایی که بهترین نتایج معمولا در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال به دست می آیند، اغلب متخصصان انجام این فرایند را در بازه سنی یاد شده توصیه می کنند.

نتایج کاشت مو چه مدت ماندگار هستند؟

در صورتی که پیوند مو به درستی انجام شود، نتایج آن دائمی خواهند بود. احتمال موفقیت این فرایند  ۹۰ تا ۹۵ درصد بوده و نتایج آن مادام العمر هستند.

آیا امکان ریزش مو پس از فرایند کاشت وجود دارد؟

پس از جراحی، همگام با عادت کردن بدن به فولیکول های جدید مو ریزش مو اتفاق می افتد. این ریزش موقت معمولا در هفته دوم تا هشتم پس از کاشت رخ داده اما ظرف ۳ ماه مو ها دوباره شروع به رشد می کنند. نتایج نهایی فرایند را می توان ۸ تا ۱۲ ماه بعد از جراحی مشاهده کرد. فولیکول مو های کاشته شده دارای توان بیشتری بوده و امکان ریزش آن ها بسیار اندک است. البته، کم پشت شدن مو ها در اثر افزایش سن پدیده ای رایج و طبیعی به شمار می آید.

فهرست مطالب